Rabu, 3 Oktober 2012

Salah Faham Konsep Tawakkal


Bertawakal kepada Allah SWT adalah penting dalam diari kehidupan seorang Muslim Bertawakal ialah berserah diri kepada Allah SWT setelah segala usaha dan ikhtiar dilakukan terlebih dahulu. Menurut Prof Dr Yusuf Al-Qardawi tawakal ialah, apabila seorang manusia menyusun dan mengatur persiapan, persediaan, strategi dan daya usaha akhirnya dia menyerahkan hasilnya kepada Allah SWT.

Firman Allah SWT dalam Surah Ali Imran ayat 122 yang bermaksud:
 “Kepada Allah sahajalah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal (menyerah diri).”
Firman Allah SWT dalam Surah Ali Imran ayat 159 yang bermaksud :
“Kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya”.
Firman Allah SWT dalam Surah At-Talaaq ayat 3 yang bermaksud :

“Sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan Segala perkara Yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.”
Sabda Nabi SAW yang bermaksud : Dari Umar bin Khattab RA berkata, bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Sekiranya kalian benar-benar bertawakal kepada Allah SWT dengan tawakal yang sebenar-benarnya, sungguh kalian akan diberi rezeki (oleh Allah SWT), sebagaimana seekor burung diberi rezeki; di mana ia terbang pada waktu pagi dalam keadaan lapar, dan pulang di waktu petang dalam keadaan kenyang” (HR. Ahmad, Tirmizi dan Ibnu Majah).
Berdasarkan hadis di atas dapatlah kita fahami bahawa tawakal merupakan perkara ketiga selepas kita berusaha dan berdoa kepada Allah SWT memohon apa yang kita hajati. Ianya saling berkait rapat antara satu sama lain dalam mencapai sesuatu matlamat.
Namun dalam masyarakat Islam kini terdapat salah faham terhadap konsep tawakal iaitu hanya bertawakal bulat-bulat kepada Allah SWT tanpa dimulai dengan usaha apatah lagi doa. Apabila tidak mendatangkan natijah yang baik, maka mereka akan menyalahkan taqdir.
Fenomena ini telahpun berlaku pada zaman Nabi Muhammad SAW sebagaimana dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Tirmizi, ada seorang Arab Badawi yang datang ke masjid dan meninggalkan untanya tanpa diikat. Kemudian dia terus masuk ke masjid dan menganggap tindakannya itu sebagai tawakal kepada Allah. Rasulullah yang melihat kejadian berkenaan segera datang kepadanya dan bersabda: “Ikatlah unta itu dan bertawakallah kepada Allah.”
Bahkan pada Zaman Imam Abu Hanifah terdapat sebuah kisah berkaitan salah faham tentang konsep tawakal di mana pada zaman tersebut terdapat seorang lelaki yang terkenal dengan sikap malas. Pada suatu hari, sewaktu Imam Abu Hanifah berjalan melintasi rumah seorang miskin, dia terdengar keluhan lelaki itu: “Aduhai, alangkah malang nasib ini, tiada yang lebih malang dari nasibku yang celaka ini, sejak pagi tiada seorang pun yang sudi memberi curahan air walaupun setitik.” Imam Abu Hanifah yang mendengar keluhan itu kemudiannya mencampakkan bungkusan kecil yang mengandungi wang. Namun keesokannya, Imam Abu Hanifah sekali lagi melintasi rumah si miskin itu dan terdengarlah pula keluhannya: “Ya Allah Yang Maha Belas Kasihan, sudilah kiranya memberikan bungkusan lain seperti semalam, sekadar untuk menyenangkan hidupku yang melarat ini. Sungguh jika tidak Tuhan beri, akan lebih sengsaralah hidupku.” Sekali lagi Imam Abu Hanifah mencampakkan bungkusan yang mengandungi wang, tetapi kali ini dengan nota: “Hai sahabat, bukan begitu cara bermohon, bukan demikian cara berikhtiar dan berusaha. Perbuatan demikian ‘malas’ namanya. Putus asa kepada kebenaran dan kekuasaan Allah. Sungguh tidak reda Tuhan melihat orang pemalas dan putus asa, enggan bekerja untuk keselamatan dirinya. “Jangan berbuat demikian. Hendak senang mesti suka pada bekerja dan berusaha kerana kesenangan itu tidak mungkin datang sendiri tanpa dicari atau diusahakan. Orang hidup tidak sepatutnya duduk diam tetapi harus bekerja dan berusaha. “Allah tidak akan perkenankan permohonan orang yang malas bekerja. Allah tidak akan memenuhi doa orang yang berputus asa. Sebab itu, carilah pekerjaan yang halal untuk kesenangan dirimu. Berikhtiarlah sedaya mungkin dengan pertolongan Allah. Insya-Allah, kamu akan dapat memiliki pekerjaan selama kamu tidak berputus asa.” Sebenarnya apa yang dimaksudkan ialah tawakal.
Nabi Muhammad SAW telah mengajar kita dan meminta kita sebagai umat baginda mengamalkan doa ini yang bermaksud :
“Dengan nama Allah, aku serahkan semuanya kepada Allah, sebab tiada daya dan upaya kecuali atas pertolonganNya”.
Justeru umat Islam perlu membuat anjakan paradigma. Bangunlah berusaha selagi dikurniakan kudrat oleh Allah SWT dengan memberi komitmen dan kesungguhan dalam apa jua bidang yang kita ceburi. Usahlah hanya memeluk tubuh kononnya mengamalkan konsep tawakal sedangkan tawakal yang dilakukan itu jauh menyimpang daripada ajaran agama yang sebenarnya.
Dalam konteks sebagai ibu bapa sewajarnya kita memperbanyakkan menyebut dan menceritakan tentang kelebihan tawakal kepada anak-anak agar akan lahir nanti generasi yang sentiasa sabar dalam menghadapi kesukaran dan kepayahan dalam kehidupan lebih-lebih dalam menempuh zaman yang kian mencabar. Sesungguhnya Allah SWT tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka sendiri yang berusaha mengubahnya.
Firman Allah SWT dalam surah Ar-Ra’d ayat 11 yang bermaksud :
“Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri.”
Firman Allah SWt dalam surah At-Taubah ayat 59 yang bermaksud :
“Dan (amatlah baiknya) kalau mereka berpuas hati dengan apa yang diberikan oleh Allah dan RasulNya kepada mereka, sambil mereka berkata :”Cukuplah Allah bagi kami; Allah akan memberi kepada kami dari limpah kurniaNya, demikianlah juga RasulNya; sesungguhnya kami sentiasa berharap kepada Allah.”
-----------------------------------------------------------------------------------------
Artikel ini telah diterbitkan dalam Berita Harian Edisi 26 September 2012 

Layanan Baik Hargai Jasa Kedua Ibu Bapa


Mak sakit, mak rindukan kamu. Kalau boleh mak ingin jumpa buat kali terakhir, rayuan seorang warga emas ketika meminta anak tunggalnya yang telah terpisah lebih 60 tahun untuk datang menjenguknya. 


Berlinang air mata terbaca petikan luahan rasa hati seorang ibu tua. Suatu harapan yang amat bermakna daripada seorang ibu yang ingin bertemu dengan anak pernah dikandungnya selama sembilan bulan sebelum dijemput menghadap Ilahi. 
Dalam dunia serba moden ini, masih terdapat fenomena anak meninggalkan ibu atau ayah kandung bersendirian di saat mereka sangat memerlukan perhatian dan belaian kasih sayang. Sedangkan sejak dalam kandungan sehingga dewasa, anak sentiasa bergantung harap kepada kedua ibu bapa. 

Allah SWT melarang umat Islam berkasar dengan ibu bapa melalui firman-Nya: Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan Ha dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu..." 
(Surah Al-Israa, ayat 23-24) 

Selain itu Rasulullah SAW menegaskan dan sabda Baginda: Dari Abdullah bin Amr, seorang lelaki datang kepada Rasulullah lalu berkata: Wahai Rasulullah, aku datang untuk berjihad bersama Baginda kerana aku ingin mencari reda Allah dan hari akhirat. Tetapi aku datang ke sini dengan meninggalkan ibu bapaku dalam keadaan menangis. Lalu sabda Baginda: Pulanglah kepada mereka. Jadikanlah mereka tertawa seperti tadi engkau jadikan mereka menangis. (Riwayat Ibnu Majah) 

Perintah berbuat baik kepada kedua ibu bapa bukan saja semasa mereka masih hidup bahkan apabila mereka sudah meninggalkan alam fana ini. 
Firman Allah SWT: ...dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua seperti mana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.(Surah Al-Israa', ayat 24) 

Berbakti kepada ibu bapa adalah suatu kewajipan anak yang tidak boleh diabaikan walau dengan apa alasan sekali pun. Hatta sekiranya ditakdirkan ibu bapa itu musyrik (kafir), Islam menuntut anak wajib berhubungan dengan ibu bapa secara baik dan lemah lembut kecuali jika mereka mengajak menyekutukan Allah SWT. 

Kitab Tanbihul Ghafilin (Peringatan Bagi Orang Yang Lalai) karangan Imam Abu Laits As-Samarqand ada membincangkan sepuluh tugas yang mesti dilaksanakan oleh anak kepada ibu bapanya. 

Antaranya, memberi layanan yang baik kepada kedua ibu bapa, berbicara dengan penuh kesopanan dan lemah lembut, berusaha mendapatkan keredaan mereka dengan sesuatu yang mereka sukai dan mendoakan keampunan untuk kedua ibu bapa setiap kali kita berdoa. 

Justeru, marilah kita sama-sama bermuhasabah, apakah kita yang masih mempunyai kedua ibu bapa sering berbakti kepada mereka berdua dan melaksanakan apa yang disarankan oleh Imam Abu Laits As-Samarqand. 

Jadikanlah kisah al-Qamah seorang sahabat Rasulullah SAW yang banyak beribadah kepada Allah SWT sebagai pengajaran. 

Al-Qamah sukar melafazkan dua kalimah syahadah ketika berhadapan dengan saat kematian disebabkan tindakannya yang telah menyakiti hati dan perasaan ibu dan akhirnya al-Qamah diizinkan Allah melafazkan syahadah setelah ibunya mengampunkan dosa beliau. 

Sudah pasti kita tidak mahu kejadian menimpa al-Qamah berlaku disebabkan tindakan kita mengabaikan tanggungjawab terhadap kedua ibu bapa hingga menyebabkan mereka kecil hati atau bersedih. 

Institusi keluarga adalah asas kepada pembinaan jati diri insan dan menjadi tanggungjawab semua anggota keluarga memelihara hubungan baik sesama ahlinya. Asuhan serta didikan sempurna dapat membantu memperkukuhkan institusi keluarga. 

Oleh itu, tanggungjawab ibu bapa mendidik anak dengan sifat mukmin sejati supaya kehidupan mereka terpelihara dan menuruti landasan yang betul. Anak perlu sentiasa diingatkan tanggungjawab serta amanah perlu dilaksanakan mereka nanti. 

Ibu bapa hari ini perlu menunjukkan contoh yang baik dengan menghormati ibu bapa mereka kerana didikan yang berkesan ialah melalui contoh teladan. Apabila anak melihat ibu bapa menghormati kedua orang tuanya, mereka juga akan menghormati ibu bapa mereka. 

Firman Allah SWT: Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): Apakah yang akan mereka belanjakan (dan kepada siapakah)? Katakanlah: Apa juga harta benda (yang halal) yang kamu belanjakan maka berikanlah kepada kedua-dua ibu bapa, dan kaum kerabat, anak yatim, orang miskin, orang yang terlantar dalam perjalanan. Dan (ingatlah), apa juga yang kamu buat dari jenis-jenis kebaikan, maka sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui-Nya (dan akan membalas dengan sebaik-baiknya). (Surah al-Baqarah, ayat 215)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Artikel ini telah diterbitkan di Berita Harian Edisi 3 Oktober 2012

Ahad, 29 Julai 2012

Puasa Perisai Hadapi Cabaran Dunia, Akhirat


Ibadah uji keimanan, benteng kawal hawa nafsu

Setiap orang yang berpuasa seharusnya menyedari ibadah puasa yang mereka laksanakan dengan penuh keinsafan dan penghayatan akan menjadi perisai bagi dirinya. Bukan hanya menjadi perisai di dunia, malah di akhirat sana nanti.  Selain itu, puasa juga menjadi perisai dalam kehidupan dunia dalam erti kata mendinding diri daripada terjebak dalam kancah dosa dan maksiat, lebih-lebih lagi sesudah berlalunya Ramadan, saat kita terdedah dengan 11 bulan penuh mencabar dan sangat menguji keimanan serta kesabaran. 

Puasa itu perisai dari api neraka seperti perisai (benteng) salah seorang kamu dalam peperangan. (Puasa akan menjadi perisai) selama mana dia tidak merosakkannya dengan kata-kata dusta dan umpatan”. - Riwayat Ahmad, An-Nasa’i dan Ibnu Majah
Serangan nafsu dan syaitan secara kombinasi sangat hebat. Tipu helah mereka datang dari segenap arah. Bayangkan, jika puasa tidak berupaya menghasilkan ‘benteng’ ampuh seperti diharapkan, maka jadilah kita kala itu ‘bahan’ sepak terajang nafsu dan syaitan. 

Puasa yang hebat bukan saja menjadi pendinding untuk sehari dua bahkan dapat menjadi perisai melindungi diri setiap masa sehingga bertemu Ramadan yang akan datang.

Manakala di akhirat nanti, ibadah puasa turut menjadi perisai daripada terjerumus ke dalam api neraka. Inilah kurniaan yang sangat besar kepada hamba berpuasa.

Nabi SAW bersabda: “Puasa itu perisai dari api neraka seperti perisai (benteng) salah seorang kamu dalam peperangan. (Puasa akan menjadi perisai) selama mana dia tidak merosakkannya dengan kata-kata dusta dan umpatan.” (Riwayat Ahmad, An-Nasa’i dan Ibnu Majah) 

Hikmah agung

Sesungguhnya ibadah puasa difardukan Allah SWT mempunyai pelbagai hikmah agung bertujuan membuktikan ketaatan kepada Allah SWT dan mampu melahirkan manusia yang benar-benar menghayati sifat kehambaan dan dapat membina keperibadian diri muslim sejati. 

Justeru, kewajipan kita bukan sekadar menerima puasa sebagai satu perintah daripada Allah, bahkan kita turut berkewajipan melaksanakannya dengan rasa penuh keikhlasan. Hanya puasa yang dibina atas tapak keikhlasan saja yang sampai kepada Allah. 

Puasa dalam kategori inilah yang dijanjikan Allah bakal memperoleh ganjaran pahala tiada tolok bandingnya. Bukannya berpuasa kerana manusia atau kepentingan duniawi yang bersifat sementara.

Ikhlas laksana ibadah

Rasulullah SAW sangat mengambil berat dan memberi peringatan tegas mengenai keikhlasan melaksanakan perintah Allah. 

Daripada Syaddad bin Aus, ia mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa berpuasa demi mencari pujian (nilaian) manusia, sesungguhnya ia telah berbuat syirik, barang siapa solat demi pujian (nilaian) manusia, maka sesungguhnya ia telah berbuat syirik dan barang siapa yang membayar zakat demi pujian (nilaian) manusia, maka sesungguhnya dia juga telah berbuat syirik.” (Riwayat Tabrani) 

Puasa dilaksanakan dengan ikhlas kerana Allah adalah puasa yang gemilang dan penuh kekuatan. Pada hari kiamat nanti puasa yang gemilang berkilauan akan tampil di hadapan Allah SWT dan berkata: “Izinkanlah aku memberikan syafaat kepadanya.” 

Inilah yang katakan rahmat Allah SWT yang tiada bertepi luasnya. Daripada Abdillah ibn Umar, Rasulullah SAW bersabda: “Puasa dan al-Quran akan memberi syafaat kepada seseorang hamba di hari kiamat nanti. Puasa berkata: Wahai Tuhanku! Aku telah menegahnya dari makan dan menuruti nafsu syahwat (semasa menjalani ibadah puasa), maka izinkanlah aku memberikan syafaat kepadanya. Al-Quran pula berkata: (Wahai Tuhanku) Aku telah menegahnya dari tidur di sebelah malam, maka izinkanlah aku memberi syafaat kepadanya. Maka kedua-duanya (puasa dan al-Quran) diizinkan (Allah) memberikan syafaat itu.” (Riwayat Ahmad, Tabrani, Ibnu Abid Dunya dan Al-Hakim) 

Peluang berharga

Tidak terhenti dengan kurniaan pahala yang tidak bertepi, mukmin berpuasa kerana Allah diberi kurniaan tambahan iaitu doanya dijamin mustajab, pasti didengari dan dikabulkan. Peluang berharga ini, janganlah disia-siakan. 

Hakikatnya di dunia ini, berapa ramai orang yang berdoa, berbuih-buih mulutnya bukan sehari tetapi bertahun-tahun, namun Allah belum berkenan memakbulkannya. Keadaan sebaliknya bagi orang yang benar-benar berpuasa. 

Bukan sekadar Allah akan memakbulkannya bahkan Allah juga rindu dan ternanti-nanti doa dan rintihan hamba-Nya yang berpuasa.

Sabda Rasulullah SAW: “Tiga doa yang sangat mustajab, doa orang berpuasa, doa orang yang dizalimi dan doa orang yang musafir.” (Riwayat Bukhari)

Kenangan Umrah Ziarah Ramadhan 1430H

Umrah Ziarah Ramadhan 1430H Slideshow: Asrinajmi2009’s trip from Jitra (near Alor Setar, Kedah, Malaysia) to 2 cities Medina and Mecca was created by TripAdvisor. See another Saudi Arabia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.