Selasa, 31 Januari 2012

Rasulullah Model Guru Unggul

Allah SWT telah menegaskan dalam al-Quran bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW merupakan pendidik kepada semua manusia. Antaranya firman Allah yang bermaksud :

“Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.”
Surah al-Jumuah : 2

Selain dalil al-quran, hadis daripada Abdullah bin amru bin al-Asr juga membuktikan bahawa baginda SAW adalah pendidik :
“Pada suatu hari Rasulullah SAW keluar dari bilik dan masuk ke dalam masjid. Di dalamnya terdapat dua kelompok, satu sedang membaca al-Quran dan berdoa kepada Allah dan satu lagi sedang berada di dalam majlis ilmu. Lalu baginda bersabda ; kedua-dua kelompok adalah baik. Golongan pertama membaca al-Quran dan berdoa kepada Allah nescaya akan diqabulkan doa-doa mereka atau tidak diqabulkannya. Manakala golongan kedua pula mengajar dan belajar dan sesungguhnya daku diutuskan sebagai seorang guru yang mendidik. Lantas baginda SAW duduk bersama mereka (Golongan majlis ilmu)

Sejarah telah membuktikan bahawa Nabi SAW adalah pendidik terunggul dan tidak mampu ditandingi oleh sesiapa pun. Baginda mampu mendidik manusia yang begitu rosak akhlaknya sebelum kedatangan baginda bertukar secara mendadak menjadi positif dan mampu mengamalkan akhlak yang terpuji.Banyak kisah dan peristiwa dilalui Rasulullah SAW mempamerkan perwatakan luhur pendidik yang unggul untuk dicontohi,relevan dan sesuai untuk dipraktikkan di sepanjang zaman.
        
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik: “Sedang kami berada dalam masjid bersama Rasulullah SAW, seorang Badwi datang dan duduk mencangkung membuang air kencing di dalam masjid. Sahabat berkata kepada lelaki Badwi itu: Berhenti! Berhenti!”
Namun Rasulullah SAW berkata: “Jangan ganggu dan biarkan dia sendiri.” Oleh demikian, mereka pun membiarkan saja lelaki itu selesai membuang air kencingnya. Kemudian Rasulullah SAW memanggil lelaki berkenaan dan berkata kepadanya: “Di dalam masjid tidak dibenarkan melakukan perkara seperti membuang air kencing atau membuat kerosakan kerana masjid tempat beribadat kepada Allah, tempat solat dan membaca al-Quran.” Kemudian Rasulullah SAW mengarahkan seorang lelaki supaya mengambil sebaldi air untuk membasuh kawasan tempat lelaki Badwi itu kencing.


Iktibar yang boleh diambil daripada kisah itu ialah jangan bersikap terburu-buru terhadap orang yang melakukan kesalahan. Rasulullah SAW dalam peristiwa itu jelas mempamerkan sikap berpandangan jauh dalam menghadapi sesuatu keadaan.

Menegur kesalahan seseorang dengan cara berhemah dan lemah lembut disertakan penjelasan terperinci kesalahan dilakukan adalah prinsip pendidikan yang dibawa Nabi SAW dan inilah contoh seharusnya diikuti guru.

Kisah Rasulullah SAW itu juga mengajar perlu bersikap lemah lembut apabila mengendalikan seseorang yang jahil dan mestilah mengajar orang seperti itu perkara yang patut diketahuinya tanpa memarahinya, selagi dia tidak menunjukkan sikap berdegil.

Imam al-Ghazali pernah menggariskan beberapa kriteria unggul seorang pendidik antaranya, guru harus sabar menerima pelbagai masalah pelajar dan menerimanya dengan baik. Guru hendaklah bersifat penyayang dan tidak pilih kasih terhadap anak didiknya.

Guru yang penyabar dan penyayang akan berjaya dalam kerjayanya. Apabila nilai itu tersemat kukuh, guru pasti akan menyedari bahawa sabar itu memberkati usaha gigihnya mendidik.

Selain itu, guru juga perlu bersedia menerima kepelbagaian watak dan perbezaan tahap kecerdasan anak didik supaya proses pengajaran akan dapat dilaksanakan dengan fikiran tenang.

Diriwayatkan daripada Abu Musa, Rasulullah SAW ada mengatakan: “Sesungguhnya perumpamaan hidayah (petunjuk) dan ilmu Allah yang menjadikan aku sebagai utusan itu seperti hujan yang turun ke bumi. Di antara bumi itu ada sebidang tanah subur yang menyerap air dan sebidang tanah itu rumput hijau tumbuh subur. Ada juga sebidang tanah yang tidak menumbuhkan apa-apa, walaupun tanah itu penuh dengan air. Padahal Allah menurunkan air supaya manusia dapat meminumnya, menghilangkan rasa haus dan menanam. Ada juga sekelompok orang yang mempunyai tanah gersang yang tidak ada air dan tidak tumbuh apapun di tanah itu. Gambaran seperti orang yang mempunyai ilmu agama Allah dan mahu memanfaatkan sesuatu yang menyebabkan aku diutuskan oleh Allah, kemudian orang itu mempelajari dan mengerjakannya. Dan seperti orang yang sedikitpun tidak tertarik dengan apa yang telah menyebabkan aku diutuskan oleh Allah. Dia tidak mendapat petunjuk dari Allah yang kerananya aku utusan-Nya.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) 

Hadis ini menggambarkan perbezaan manusia, begitu juga pelajar yang mempunyai aneka ragam baik dari segi pemahaman dan mengingati pengajaran guru serta watak. Justeru guru perlu bijak  dalam menangani masalah yang timbul  semasa berhadapan dengan pelajar terutama pada zaman yang penuh dengan dugaan ini.
Dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW menerangkan: “Kami para Nabi diperintahkan untuk mengunjungi rumah orang dan mengajar mereka sesuai dengan kemampuan mereka.” (Hadis riwayat Abu Daud) 
Ini menjelaskan kepada kita bahawa proses pendidikan dan pengajaran adalah satu metodologi perlu melihat kepada pelbagai aspek seperti psikologi, sosiologi dan daya taakulan seseorang pelajar. Gabungan ilmu pengetahuan itu akan membolehkan guru mengajar dengan berkesan dan menarik minat anak didiknya mengikuti isi pengajaran.
        
Bagi seseorang pelajar pula perasaan kasih dan sayang terhadap guru perlu sentiasa tersemai di dalam jiwa masing-masing. Jangan ada sama sekali perasaan benci pada guru walaupun tindakannya adakala mengecewakan kita. Hubungan dengan guru adalah berterusan dari dunia hingga akhirat. Tambahan pula, Islam mengiktiraf guru sebagai orang yang berjasa melalui didikan dan bimbingannya yang mengeluarkan kita dari yang kurang baik kepada lebih baik, dari kejahilan kepada berpengetahuan. Rasulullah SAW pernah bersabda: “Muliakan orang yang kamu belajar daripadanya”.
(Al-Mawardi)    

Kesimpulannya, guru yang memberi dan menyebarkan ilmu yang berguna merupakan insan yang mulia di sisi Allah. Nabi pernah bersabda, maksudnya: “Apabila mati seseorang insan, maka akan terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara, iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan daripadanya dan doa anak soleh yang sentiasa mendoakannya.” (Diriwayatkan oleh Abu Hurairah)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Penulis adalah Pensyarah di Jabatan Pendidikan Islam dan Moral,
Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman 06000 Jitra, Kedah Darul Aman.

Ahad, 29 Januari 2012

Hantaran Tinggi Punca Pasangan Muda Mudah Terjebak Gejala Sosial

PERKAHWINAN suatu ibadat yang dianjurkan kepada semua umat Islam berdasarkan firman Allah yang bermaksud: “Maka kahwinilah perempuan yang kamu sukai dua, tiga atau empat. Tetapi jika kamu tidak dapat berlaku adil di antara isteri kamu, maka hendaklah kamu berkahwin seorang saja.” (Surah An-Nisa’, ayat 3) 

Perkahwinan juga sunnah Baginda Rasulullah SAW. Sabda Baginda yang bermaksud: “Perkahwinan itu sunnahku, sesiapa yang tidak suka kepada sunnahku, dia bukan daripada kalangan umatku.” (Hadis riwayat al-Bukhari)
Allah menjadikan lelaki dan perempuan secara fitrahnya, kedua-duanya akan saling tertarik serta suka antara satu sama lain.
Firman Allah yang bermaksud: “Dan di antara tanda bahawa Dia menciptakan untuk kamu, pasangan dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikan-Nya antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya dalam yang demikian itu mengandungi keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang yang berfikir.” (Surah al-Rum, ayat 21) 

Selain itu, Islam sangat menggalakkan perkahwinan terutama kepada orang muda yang berkemampuan supaya mereka dapat memelihara agama dan kehormatan diri.
 
Sabda baginda SAW yang bermaksud: “Wahai pemuda, sesiapa saja di antara kamu yang berkemampuan untuk berkahwin, maka berkahwinlah kerana dengan berkahwin dapat menundukkan pandangan dan menjaga kehormatan diri.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
 

Satu persoalan sering kali berlegar dalam minda kita adalah soal kos hantaran perkahwinan. Sudah menjadi kebiasaan masyarakat zaman moden kini, meletakkan kos hantaran tinggi bagi melangsungkan sesebuah perkahwinan.
 
Kos perkahwinan menelan belanja beribu-ribu ringgit malah ada mencecah angka belasan ribu ringgit bagi melaksanakan perkahwinan diidam-idamkan meliputi kos pakaian pengantin, makanan, set pelamin dan bilik tidur, cenderamata untuk tetamu dan khemah pengantin serta khemah tetamu.
 

Hal ini secara tidak langsung membantutkan niat murni orang muda khususnya yang baru melangkah ke alam pekerjaan untuk mendirikan bahtera rumah tangga disebabkan ketidakcukupan wang bagi menyediakan hantaran.
 

Perlu diingat, wanita paling banyak mendapat kurnia ialah wanita yang murah mas kahwinnya, yang senang nikahnya dan baik budi pekertinya. Fenomena melanda kebanyakan ibu bapa perempuan ialah mereka malu jika hantaran diterima kecil jumlahnya.
 

Isu menjaga air muka yang menjadi penyebab utama kos hantaran perkahwinan diletakkan kian tinggi seiring peredaran zaman. Tidak dinafikan, jiran tetangga lazimnya akan melontarkan soalan mengenai kos hantaran kepada tuan rumah.
 

Mahu tidak mahu, tuan rumah pasti meletakkan harga tinggi bagi mengelakkan umpatan masyarakat sekeliling. Walaupun ilmu mengenai ciri perkahwinan dituntut oleh syarak kian meluas dan sudah pun dipelajari, sayangnya ilmu tidak diamalkan oleh kebanyakan masyarakat Islam.
 

Ada beberapa kesan negatif apabila kos perkahwinan melambung tinggi dari sehari ke sehari antaranya, pasangan yang ingin berkahwin terpaksa membuat pinjaman peribadi bagi menampung perbelanjaan perkahwinan.
 

Tempoh membayar kembali pinjaman itu memakan masa bertahun-tahun. Malah, ada pasangan sudah pun beranak-pinak, masih membayar hutang perkahwinan.
 

Gejala sosial yang berleluasa di kalangan muda-mudi hari ini juga kesan kos hantaran perkahwinan tinggi. Niat berkahwin seolah-olah seperti impian yang sukar digapai lebih-lebih lagi bagi lelaki berpendapatan kecil.
 

Jumlah wanita berpendidikan tinggi semakin meningkat turut memberi kesan kepada nilai hantaran ditetapkan khususnya kumpulan bergelar profesional. Hipotesis sesuai untuk keadaan ini ialah makin tinggi tahap pendidikan seorang perempuan maka makin tinggi nilai hantarannya.
 

Akibatnya, kebanyakan lelaki lebih senang berkawan mesra dengan pasangan mereka sama ada dalam tempoh menunggu impian berumah tangga terlaksana yang mengambil masa bertahun lamanya mahupun sudah tidak menghiraukan lagi soal perkahwinan apatah lagi soal halal haram.
 

Kesannya, kes zina, pelacuran dan buang bayi kian kerap kita dengar. Kita cukup sensitif dengan kes terjadi, sedar atau tidak, kita mungkin menjadi atau sudah menjadi antara penyumbang kecil berlakunya kes melanda masyarakat khususnya muda mudi.
 

Mari kita sama-sama merenung kembali tujuan majlis perkahwinan sebagai suatu ibadat dan hebahan kepada masyarakat bagi mengelakkan timbul fitnah.
 
Justeru, marilah kita meletakkan agama di hadapan dalam semua urusan hidup supaya segala perlakuan dan tindak tanduk kita dikira ibadat yang akan diganjarkan pahala atau sebagai saham dibawa ke alam akhirat.
 

Artikel ini telah disiarkan di Bahagian Agama Berita Minggu 29 Januari 2012

Kenangan Umrah Ziarah Ramadhan 1430H

Umrah Ziarah Ramadhan 1430H Slideshow: Asrinajmi2009’s trip from Jitra (near Alor Setar, Kedah, Malaysia) to 2 cities Medina and Mecca was created by TripAdvisor. See another Saudi Arabia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.