02 September 2012 :
Sesudah Subuh bertolak ke Kuala Lumpur-sempat menziarahi sahabat lama yang pernah mencurah keringat bakti di Bumi Bawah Bayu- ALHAMDULILLAH.
03 September 2012 :
Mendaftar diri sebagai pelajar phD-suatu perjalanan yang MESTI ditempuhi walau apa jua rintangan-Ya ALLAH...permudahkanlah segala urusan hambaMU.
14 September 2012 :
Mula kuliah-Allah uji kami dalam perjalanan-sampai RnR Rawang-tangki air problem-sampai kl terus cari kedai repair tangki air kereta.
21 September 2012 :
habis kuliah terus balik - ada kuliah ppg keesokan harinya..tiba di rumah jam 2.30 am.
28 September 2012 :
6.40 pagi : Bertolak dari kampung ke Universiti Malaya Kuala Lumpur
12.15 tgh- tiba di UmKL
malam menginap di Taman Dato Harun-ALHAMDULILLAH
Rabu, 3 Oktober 2012
Salah Faham Konsep Tawakkal
Bertawakal kepada Allah SWT adalah penting dalam
diari kehidupan seorang Muslim
Bertawakal ialah berserah diri kepada Allah SWT setelah segala usaha dan
ikhtiar dilakukan terlebih dahulu. Menurut Prof Dr Yusuf Al-Qardawi tawakal
ialah, apabila seorang manusia menyusun dan mengatur persiapan, persediaan,
strategi dan daya usaha akhirnya dia menyerahkan hasilnya kepada Allah SWT.
Firman
Allah SWT dalam Surah Ali Imran ayat 122 yang bermaksud:
“Kepada Allah sahajalah hendaknya
orang-orang yang beriman itu bertawakal (menyerah diri).”
Firman Allah SWT dalam
Surah Ali Imran ayat 159 yang bermaksud :
“Kemudian apabila engkau
telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada
Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya”.
Firman Allah SWT dalam
Surah At-Talaaq ayat 3 yang bermaksud :
“Sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan Segala perkara Yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.”
Sabda Nabi SAW yang
bermaksud : Dari Umar bin Khattab RA
berkata, bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Sekiranya kalian
benar-benar bertawakal kepada Allah SWT dengan tawakal yang sebenar-benarnya,
sungguh kalian akan diberi rezeki (oleh Allah SWT), sebagaimana seekor burung
diberi rezeki; di mana ia terbang pada waktu pagi dalam keadaan lapar, dan
pulang di waktu petang dalam keadaan kenyang” (HR. Ahmad, Tirmizi dan Ibnu
Majah).
Berdasarkan
hadis di atas dapatlah kita fahami bahawa tawakal merupakan perkara ketiga
selepas kita berusaha dan berdoa kepada Allah SWT memohon apa yang kita hajati.
Ianya saling berkait rapat antara satu sama lain dalam mencapai sesuatu
matlamat.
Namun
dalam masyarakat Islam kini terdapat salah faham terhadap konsep tawakal iaitu
hanya bertawakal bulat-bulat kepada Allah SWT tanpa dimulai dengan usaha apatah
lagi doa. Apabila tidak mendatangkan natijah yang baik, maka mereka akan
menyalahkan taqdir.
Fenomena
ini telahpun berlaku pada zaman Nabi Muhammad SAW sebagaimana dalam sebuah
hadis yang diriwayatkan oleh Tirmizi, ada seorang Arab Badawi yang datang ke
masjid dan meninggalkan untanya tanpa diikat. Kemudian dia terus masuk ke
masjid dan menganggap tindakannya itu sebagai tawakal kepada Allah. Rasulullah
yang melihat kejadian berkenaan segera datang kepadanya dan bersabda: “Ikatlah
unta itu dan bertawakallah kepada Allah.”
Bahkan pada Zaman Imam Abu
Hanifah terdapat sebuah kisah berkaitan salah faham tentang konsep tawakal di
mana pada zaman tersebut terdapat seorang lelaki yang terkenal dengan sikap
malas. Pada suatu hari, sewaktu Imam Abu Hanifah berjalan melintasi rumah
seorang miskin, dia terdengar keluhan lelaki itu: “Aduhai, alangkah malang
nasib ini, tiada yang lebih malang dari nasibku yang celaka ini, sejak pagi
tiada seorang pun yang sudi memberi curahan air walaupun setitik.” Imam Abu
Hanifah yang mendengar keluhan itu kemudiannya mencampakkan bungkusan kecil
yang mengandungi wang. Namun keesokannya, Imam Abu Hanifah sekali lagi
melintasi rumah si miskin itu dan terdengarlah pula keluhannya: “Ya Allah Yang
Maha Belas Kasihan, sudilah kiranya memberikan bungkusan lain seperti semalam,
sekadar untuk menyenangkan hidupku yang melarat ini. Sungguh jika tidak Tuhan
beri, akan lebih sengsaralah hidupku.” Sekali lagi Imam Abu Hanifah
mencampakkan bungkusan yang mengandungi wang, tetapi kali ini dengan nota: “Hai
sahabat, bukan begitu cara bermohon, bukan demikian cara berikhtiar dan
berusaha. Perbuatan demikian ‘malas’ namanya. Putus asa kepada kebenaran dan
kekuasaan Allah. Sungguh tidak reda Tuhan melihat orang pemalas dan putus asa,
enggan bekerja untuk keselamatan dirinya. “Jangan berbuat demikian. Hendak
senang mesti suka pada bekerja dan berusaha kerana kesenangan itu tidak mungkin
datang sendiri tanpa dicari atau diusahakan. Orang hidup tidak sepatutnya duduk
diam tetapi harus bekerja dan berusaha. “Allah tidak akan perkenankan
permohonan orang yang malas bekerja. Allah tidak akan memenuhi doa orang yang
berputus asa. Sebab itu, carilah pekerjaan yang halal untuk kesenangan dirimu.
Berikhtiarlah sedaya mungkin dengan pertolongan Allah. Insya-Allah, kamu akan
dapat memiliki pekerjaan selama kamu tidak berputus asa.” Sebenarnya apa yang
dimaksudkan ialah tawakal.
Nabi
Muhammad SAW telah mengajar kita dan meminta kita sebagai umat baginda
mengamalkan doa ini yang bermaksud :
“Dengan
nama Allah, aku serahkan semuanya kepada Allah, sebab tiada daya dan upaya
kecuali atas pertolonganNya”.
Justeru umat Islam perlu
membuat anjakan paradigma. Bangunlah berusaha selagi dikurniakan kudrat oleh
Allah SWT dengan memberi komitmen dan kesungguhan dalam apa jua bidang yang
kita ceburi. Usahlah hanya memeluk tubuh kononnya mengamalkan konsep tawakal
sedangkan tawakal yang dilakukan itu jauh menyimpang daripada ajaran agama yang
sebenarnya.
Dalam
konteks sebagai ibu bapa sewajarnya kita memperbanyakkan menyebut dan
menceritakan tentang kelebihan tawakal kepada anak-anak agar akan lahir nanti
generasi yang sentiasa sabar dalam menghadapi kesukaran dan kepayahan dalam
kehidupan lebih-lebih dalam menempuh zaman yang kian mencabar. Sesungguhnya
Allah SWT tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka sendiri yang
berusaha mengubahnya.
Firman
Allah SWT dalam surah Ar-Ra’d ayat 11 yang bermaksud :
“Sesungguhnya
Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah
apa yang ada pada diri mereka sendiri.”
Firman
Allah SWt dalam surah At-Taubah ayat 59 yang bermaksud :
“Dan
(amatlah baiknya) kalau mereka berpuas hati dengan apa yang diberikan oleh
Allah dan RasulNya kepada mereka, sambil mereka berkata :”Cukuplah Allah bagi
kami; Allah akan memberi kepada kami dari limpah kurniaNya, demikianlah juga
RasulNya; sesungguhnya kami sentiasa berharap kepada Allah.”
Layanan Baik Hargai Jasa Kedua Ibu Bapa
Mak sakit, mak rindukan kamu. Kalau boleh mak ingin jumpa buat kali terakhir, rayuan seorang warga emas ketika meminta anak tunggalnya yang telah terpisah lebih 60 tahun untuk datang menjenguknya.
Berlinang air mata terbaca petikan luahan rasa hati seorang ibu tua. Suatu harapan yang amat bermakna daripada seorang ibu yang ingin bertemu dengan anak pernah dikandungnya selama sembilan bulan sebelum dijemput menghadap Ilahi.
Dalam dunia serba moden ini, masih terdapat fenomena anak meninggalkan ibu atau ayah kandung bersendirian di saat mereka sangat memerlukan perhatian dan belaian kasih sayang. Sedangkan sejak dalam kandungan sehingga dewasa, anak sentiasa bergantung harap kepada kedua ibu bapa.
Allah SWT melarang umat Islam berkasar dengan ibu bapa melalui firman-Nya: Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan Ha dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu..."
(Surah Al-Israa, ayat 23-24)
Selain itu Rasulullah SAW menegaskan dan sabda Baginda: Dari Abdullah bin Amr, seorang lelaki datang kepada Rasulullah lalu berkata: Wahai Rasulullah, aku datang untuk berjihad bersama Baginda kerana aku ingin mencari reda Allah dan hari akhirat. Tetapi aku datang ke sini dengan meninggalkan ibu bapaku dalam keadaan menangis. Lalu sabda Baginda: Pulanglah kepada mereka. Jadikanlah mereka tertawa seperti tadi engkau jadikan mereka menangis. (Riwayat Ibnu Majah)
Perintah berbuat baik kepada kedua ibu bapa bukan saja semasa mereka masih hidup bahkan apabila mereka sudah meninggalkan alam fana ini.
Firman Allah SWT: ...dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua seperti mana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.(Surah Al-Israa', ayat 24)
Berbakti kepada ibu bapa adalah suatu kewajipan anak yang tidak boleh diabaikan walau dengan apa alasan sekali pun. Hatta sekiranya ditakdirkan ibu bapa itu musyrik (kafir), Islam menuntut anak wajib berhubungan dengan ibu bapa secara baik dan lemah lembut kecuali jika mereka mengajak menyekutukan Allah SWT.
Kitab Tanbihul Ghafilin (Peringatan Bagi Orang Yang Lalai) karangan Imam Abu Laits As-Samarqand ada membincangkan sepuluh tugas yang mesti dilaksanakan oleh anak kepada ibu bapanya.
Antaranya, memberi layanan yang baik kepada kedua ibu bapa, berbicara dengan penuh kesopanan dan lemah lembut, berusaha mendapatkan keredaan mereka dengan sesuatu yang mereka sukai dan mendoakan keampunan untuk kedua ibu bapa setiap kali kita berdoa.
Justeru, marilah kita sama-sama bermuhasabah, apakah kita yang masih mempunyai kedua ibu bapa sering berbakti kepada mereka berdua dan melaksanakan apa yang disarankan oleh Imam Abu Laits As-Samarqand.
Jadikanlah kisah al-Qamah seorang sahabat Rasulullah SAW yang banyak beribadah kepada Allah SWT sebagai pengajaran.
Al-Qamah sukar melafazkan dua kalimah syahadah ketika berhadapan dengan saat kematian disebabkan tindakannya yang telah menyakiti hati dan perasaan ibu dan akhirnya al-Qamah diizinkan Allah melafazkan syahadah setelah ibunya mengampunkan dosa beliau.
Sudah pasti kita tidak mahu kejadian menimpa al-Qamah berlaku disebabkan tindakan kita mengabaikan tanggungjawab terhadap kedua ibu bapa hingga menyebabkan mereka kecil hati atau bersedih.
Institusi keluarga adalah asas kepada pembinaan jati diri insan dan menjadi tanggungjawab semua anggota keluarga memelihara hubungan baik sesama ahlinya. Asuhan serta didikan sempurna dapat membantu memperkukuhkan institusi keluarga.
Oleh itu, tanggungjawab ibu bapa mendidik anak dengan sifat mukmin sejati supaya kehidupan mereka terpelihara dan menuruti landasan yang betul. Anak perlu sentiasa diingatkan tanggungjawab serta amanah perlu dilaksanakan mereka nanti.
Ibu bapa hari ini perlu menunjukkan contoh yang baik dengan menghormati ibu bapa mereka kerana didikan yang berkesan ialah melalui contoh teladan. Apabila anak melihat ibu bapa menghormati kedua orang tuanya, mereka juga akan menghormati ibu bapa mereka.
Firman Allah SWT: Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): Apakah yang akan mereka belanjakan (dan kepada siapakah)? Katakanlah: Apa juga harta benda (yang halal) yang kamu belanjakan maka berikanlah kepada kedua-dua ibu bapa, dan kaum kerabat, anak yatim, orang miskin, orang yang terlantar dalam perjalanan. Dan (ingatlah), apa juga yang kamu buat dari jenis-jenis kebaikan, maka sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui-Nya (dan akan membalas dengan sebaik-baiknya). (Surah al-Baqarah, ayat 215)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Artikel ini telah diterbitkan di Berita Harian Edisi 3 Oktober 2012
Langgan:
Catatan (Atom)
Kenangan Umrah Ziarah Ramadhan 1430H
Umrah Ziarah Ramadhan 1430H Slideshow: Asrinajmi2009’s trip from Jitra (near Alor Setar, Kedah, Malaysia) to 2 cities Medina and Mecca was created by TripAdvisor. See another Saudi Arabia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.