Oleh: Ustaz Hj. Asri Bin Md Saman @ Osman
Allah SWT telah menegaskan dalam al-Quran bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW merupakan pendidik kepada semua manusia. Antaranya firman Allah SWT bermaksud :
“Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang
(Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad SAW) dari bangsa mereka
sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan
keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang
sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan
yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak). Dan sesungguhnya mereka sebelum
(kedatangan Nabi Muhammad SAW) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.”
Surah al-Jumuah : 2
Selain dalil al-quran, hadis daripada Abdullah bin Amru bin
al-Asr juga membuktikan bahawa baginda SAW adalah pendidik :
“Pada suatu hari Rasulullah SAW keluar dari bilik dan masuk ke
dalam masjid. Di dalamnya terdapat dua kelompok, satu sedang membaca al-Quran
dan berdoa kepada Allah SWT dan satu lagi sedang berada di dalam majlis ilmu. Lalu Baginda bersabda ; kedua-dua kelompok adalah baik. Golongan pertama membaca
al-Quran dan berdoa kepada Allah SWT nescaya akan diqabulkan doa-doa mereka atau
tidak diqabulkannya. Manakala golongan kedua pula mengajar dan belajar dan
sesungguhnya daku diutuskan sebagai seorang guru yang mendidik. Lantas Baginda
SAW duduk bersama mereka (Golongan majlis ilmu)
Sejarah telah membuktikan bahawa Nabi SAW adalah pendidik
terunggul dan tidak mampu ditandingi oleh sesiapa pun. Baginda mampu mendidik
manusia yang begitu rosak akhlaknya sebelum kedatangan baginda bertukar
secara mendadak menjadi positif dan mampu mengamalkan akhlak yang terpuji.Banyak
kisah dan peristiwa dilalui Rasulullah SAW mempamerkan perwatakan luhur
pendidik yang unggul untuk dicontohi, relevan dan sesuai untuk dipraktikkan di
sepanjang zaman.
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik: “Sedang kami berada dalam
masjid bersama Rasulullah SAW, seorang Badwi datang dan duduk mencangkung
membuang air kencing di dalam masjid. Sahabat berkata kepada lelaki Badwi
itu: Berhenti! Berhenti!”
Namun Rasulullah SAW berkata: “Jangan ganggu dan biarkan dia sendiri.” Oleh demikian, mereka pun membiarkan saja lelaki itu selesai membuang air kencingnya. Kemudian Rasulullah SAW memanggil lelaki berkenaan dan berkata kepadanya: “Di dalam masjid tidak dibenarkan melakukan perkara seperti membuang air kencing atau membuat kerosakan kerana masjid tempat beribadat kepada Allah, tempat solat dan membaca al-Quran.” Kemudian Rasulullah SAW mengarahkan seorang lelaki supaya mengambil sebaldi air untuk membasuh kawasan tempat lelaki Badwi itu kencing.
Iktibar yang boleh diambil daripada kisah itu ialah jangan
bersikap terburu-buru terhadap orang yang melakukan kesalahan. Rasulullah SAW
dalam peristiwa itu jelas mempamerkan sikap berpandangan jauh dalam
menghadapi sesuatu keadaan.
Menegur kesalahan seseorang dengan cara berhemah dan lemah
lembut disertakan penjelasan terperinci kesalahan dilakukan adalah prinsip
pendidikan yang dibawa Nabi SAW dan inilah contoh seharusnya diikuti guru.
Kisah Rasulullah SAW itu juga mengajar perlu bersikap lemah
lembut apabila mengendalikan seseorang yang jahil dan mestilah mengajar orang
seperti itu perkara yang patut diketahuinya tanpa memarahinya, selagi dia tidak
menunjukkan sikap berdegil.
Imam al-Ghazali pernah menggariskan beberapa kriteria
unggul seorang pendidik antaranya, guru harus sabar menerima pelbagai masalah
pelajar dan menerimanya dengan baik. Guru hendaklah bersifat penyayang dan
tidak pilih kasih terhadap anak didiknya.
Guru yang penyabar dan penyayang akan berjaya dalam
kerjayanya. Apabila nilai itu tersemat kukuh, guru pasti akan menyedari
bahawa sabar itu memberkati usaha gigihnya mendidik.
Selain itu, guru juga perlu bersedia menerima kepelbagaian
watak dan perbezaan tahap kecerdasan anak didik supaya proses pengajaran akan
dapat dilaksanakan dengan fikiran tenang.
Diriwayatkan daripada Abu Musa, Rasulullah SAW ada
mengatakan: “Sesungguhnya perumpamaan hidayah (petunjuk) dan ilmu Allah yang
menjadikan aku sebagai utusan itu seperti hujan yang turun ke bumi. Di antara
bumi itu ada sebidang tanah subur yang menyerap air dan sebidang tanah itu
rumput hijau tumbuh subur. Ada juga sebidang tanah yang tidak menumbuhkan
apa-apa, walaupun tanah itu penuh dengan air. Padahal Allah menurunkan air
supaya manusia dapat meminumnya, menghilangkan rasa haus dan menanam. Ada
juga sekelompok orang yang mempunyai tanah gersang yang tidak ada air dan tidak
tumbuh apapun di tanah itu. Gambaran seperti orang yang mempunyai ilmu agama
Allah dan mahu memanfaatkan sesuatu yang menyebabkan aku diutuskan oleh
Allah, kemudian orang itu mempelajari dan mengerjakannya. Dan seperti orang
yang sedikitpun tidak tertarik dengan apa yang telah menyebabkan aku
diutuskan oleh Allah. Dia tidak mendapat petunjuk dari Allah yang kerananya
aku utusan-Nya.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Hadis ini menggambarkan perbezaan manusia, begitu juga pelajar yang mempunyai aneka ragam baik dari segi pemahaman dan mengingati pengajaran guru serta watak. Justeru guru perlu bijak dalam menangani masalah yang timbul semasa berhadapan dengan pelajar terutama pada zaman yang penuh dengan dugaan ini. Dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW menerangkan: “Kami para Nabi diperintahkan untuk mengunjungi rumah orang dan mengajar mereka sesuai dengan kemampuan mereka.” (Hadis riwayat Abu Daud)
Ini menjelaskan kepada kita bahawa proses pendidikan dan
pengajaran adalah satu metodologi perlu melihat kepada pelbagai aspek seperti
psikologi, sosiologi dan daya taakulan seseorang pelajar. Gabungan ilmu
pengetahuan itu akan membolehkan guru mengajar dengan berkesan dan menarik
minat anak didiknya mengikuti isi pengajaran.
Bagi seseorang pelajar pula perasaan kasih dan sayang
terhadap guru perlu sentiasa tersemai di dalam jiwa masing-masing. Jangan ada
sama sekali perasaan benci pada guru walaupun tindakannya adakala
mengecewakan kita. Hubungan dengan guru adalah berterusan dari dunia hingga
akhirat. Tambahan pula, Islam mengiktiraf guru sebagai orang yang berjasa
melalui didikan dan bimbingannya yang mengeluarkan kita dari yang kurang baik
kepada lebih baik, dari kejahilan kepada berpengetahuan. Rasulullah SAW
pernah bersabda: “Muliakan orang yang kamu belajar daripadanya”.
(Al-Mawardi)
Kesimpulannya, guru yang memberi dan menyebarkan ilmu yang
berguna merupakan insan yang mulia di sisi Allah. Nabi pernah bersabda,
maksudnya: “Apabila mati seseorang insan, maka akan terputuslah segala
amalannya kecuali tiga perkara, iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan
daripadanya dan doa anak soleh yang sentiasa mendoakannya.” (Diriwayatkan
oleh Abu Hurairah)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Penulis merupakan Ketua Jabatan, Jabatan Pendidikan Islam dan
Moral,
Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman 06000 Jitra,
Kedah Darul Aman. |