Selasa, 2 Ogos 2011

Guru Pendidikan Islam Yang Berkesan

Dalam Islam seorang guru yang berkesan seharusnya mengetahui segala aspek yang terdapat dalam sukatan pelajaran Pendidikan Islam. Selain itu, sifat guru Pendidikan Islam yang berkesan ialah :
1- Mesra
Dalam kajian yang dibuat di 3 buah sekolah menengah di Itali mendapati guru yang berkesan dalam komunikasi :
a) mengeluarkan suara yang jelas, mudah tersenyum, memberi ucapan yang mesra apabila masuk kelas, sentiasa mendampingi pelajar dan selalu berjalan-jalan dalam bilik darjah.
b) selalu mendekati pelajar yang bermasalah, membantu dan mengajar mereka, selalu memuji dan menganggap kesalahan sebagai bahan untuk dipelajari.
c) bercakap dengan suara yang lembut dan perlahan, berjenaka dan memberi perhatian kepada semua pelajar.

2- Bertanggungjawab
Hopkins dan Stern(1996) menganggap sifat tanggungjawab ini bukan sahaja terhad kepada tugas dalam bilik darjah malah lebih luas lagi. beliau menyebut, "teachers commitment goes beyond the classroom,drawing them onto collaborative efforts with other teacherc in their own school and the wider professional community.

3- Bekerjasama dengan guru lain.
sanggup bekerjasama dengan guru-guru di sekolah atau di sekolah lain atau daerah lain demi untuk kejayaan pelajarnya.

4- Sayangkan pelajar
dalam melayani anak-anak, alGhazali (1990) memilih pendekatan berikut, katanya :
"bila terlihat pada anak itu semacam budi pekerti yang indah dan kelakuan yang terpuji, maka hendaklah anak itu dimuliakan dan dibalas dengan sesuatu yang boleh menggembirakan hatinya dan dipuji kelakuannya yang baik itu di hadapan orang ramai.

5- Sabar

6- Kreatif

7- Kebolehan membuat refleksi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenangan Umrah Ziarah Ramadhan 1430H

Umrah Ziarah Ramadhan 1430H Slideshow: Asrinajmi2009’s trip from Jitra (near Alor Setar, Kedah, Malaysia) to 2 cities Medina and Mecca was created by TripAdvisor. See another Saudi Arabia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.