Sabtu, 12 Januari 2013

Maskahwin Dalam Islam


Sebaik sahaja cuti persekolahan bermula, maka ramailah ibu bapa mengambil peluang untuk melangsungkan majlis walimah anak-anak mereka. Satu perkara yang sering dikaitkan dengan majlis walimah adalah soal maskahwin.

Maskahwin adalah pembayaran kahwin yang wajib dibayar di bawah Hukum Syarak oleh si suami kepada isteri pada masa perkahwinan diakadnikahkan, samada berupa wang yang sebenarnya dibayar atau diakui sebagai hutang dengan atau tanpa cagaran, atau berupa sesuatu yang menurut Hukum Syarak dapat dinilai dengan wang. Maskahwin wajib dibayar mengikut sebagaimana yang tersebut semasa akad nikah. Jika maskahwin disebut dalam akad akan dibayar secara tunai oleh suami, isteri berhak menghalang suami dari mensetubuhinya sehingga dijelaskan maskahwinnya itu

Firman Allah SWT dalam Surah An-Nisaa’ ayat 4 yang bermaksud :
” Berikanlah kepada orang-orang perempuan itu maskahwin mereka.”

Seterusnya Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Carilah untuk dijadikan maskahwin walaupun sebentuk cincin yang diperbuat daripada besi .” (Hadis Riwayat Bukhari)


Mutakhir ini, fenomena yang berlaku dalam masyarakat kita ialah meletakkan maskahwin dan hantaran perkahwinan yang tinggi. Justeru perkahwinan yang pada asalnya merupakan suatu sunnah telah bertukar seolah-olah perkahwinan itu satu perlumbaan dan perlawanan harga. Masing-masing keluarga akan meletakkan maskahwin dan hantaran yang tinggi sehingga membebankan pengantin lelaki dan yang paling digeruni bisa menghilangkan keberkatan perkahwinan tersebut.

Menurut sumber Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) negeri yang tertinggi nilai maskahwin adalah Negeri Sarawak iaitu RM120 bagi anak dara dan janda dan negeri yang terendah nilai maskahwin ialah Johor dan Pahang iaitu sebanyak RM22.50.Namun terdapat negeri-negeri yang tidak menetapkan nilai maskahwin iaitu Negeri Kedah, Perlis, Terengganu dan Kelantan.

Selain itu telah disyorkan juga nilai hantaran berbeza mengikut taraf pendidikan. Perempuan yang memiliki UPSR dan PMR hantaran yang disyorkan adalah antara 2 ribu hingga 4 ribu ringgit, SPM 4 ribu hingga 8 ribu ringgit, STPM dan diploma 8 ribu hingga 12 ribu ringgit, Ijazah 12 ribu hingga 15 ribu ringgit, Ijazah Sarjana 15 ribu hingga 20 ribu ringgit dan Ijazah Kedoktoran antara 20 ribu hingga 30 ribu ringgit.

Justeru, marilah kita kembali kepada ajaran Islam yang hakiki, terutama dalam soal nilai maskahwin. Ini kerana Ibnu Abbas RA pernah meriwayatkan bahawa baginda Nabi SAW telah berpesan dengan sabda baginda yang bermaksud :
“Sesungguhnya wanita yang terbaik ialah yang paling ringan maskahwinnya.”

Seterusnya baginda SAW berpesan lagi yang bermaksud :
“Keberkatan terbesar di dalam perkahwinan, ialah perkahwinan yang paling ringan bebannya.”

Para ulamak sebulat suara menyatakan bahawa tidak ada batas maksima dalam menentukan maskahwin. Namun keberkatan sesuatu perkahwinan bergantung kepada keringanan dan kemudahan dalam urusan maskahwin.

Saidina Umar al-Khattab juga telah berpesan kepada pada wali dan ibu bapa iaitu : “Janganlah kamu meminta maskahwin terlampau tinggi bagi anak-anak perempuanmu, kerana Rasulullah SAW sendiri tidak pernah bernikah atau menikahkan puteri baginda dengan maskahwin lebih daripada empat dirham. Jika kamu beranggapan maskahwin yang tinggi itu merupakan kemuliaan di dunia aatau dipandang sebagai ketaqwaan di akhirat, maka hendaklah kamu mengikuti jejak baginda Rasulullah SAW.”

Dalam menyulusuri sirah baginda SAW, pernah baginda SAW menikahkan seorang miskin yang tidak mampu memberi maskahwin, lalu baginda SAW meminta supaya lelaki itu berusaha membeli cincin besi. Lalu lelaki tersebut berusaha mencarinya dan apabila dating bertemu baginda SAW lelaki tersebut memberitahu baginda SAW bahawa dia tidak berhasil mendapatkan cincin besi. Lalu baginda SAW bertanya :”Apakah engkau menghafaz bahagian-bahagian al-Quran?. Lelaki berkenaan menjawab :”Ya Rasulullah . Surah ini dan surah itu.”. lalu Baginda Rasulullah SAW memutuskan bahawa ,”Baiklah, engkau ku nikahkan dengan apa yang ada padamu, iaitu bahagian-bahagian dari al-Quran itu.”

Ayuh wahai ibu bapa, marilah kita berusaha kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya. Yakinlah dengan janji Nabi SAW. Jauhilah daripada budaya meletakkan maskahwin yang berlebihan kerana itu adalah sebahagian daripada amalan jahiliyyah. Sekiranya ramai ibu bapa yang memikirkan soal nilai maskahwin yang tinggi, nescaya akan merumitkan dan mempersulitkan perkahwinan anak-anak, bahkan akan melenyapkan keberkatan dalam perkahwinan. Oleh itu, permudahkan urusan walimah anak-anak kita mudah-mudahan ikatan perkahwinan yang dibina akan diberkati Allah SWT buat selama-lamanya. Permudahkanlah dan ringankanlah pernikahan dan majlisnya. Ambillah sunnah Rasulullah SAW sebagai pedoman dan ikutan. Berbanggalah dengan kemuliaan dan kesederhanaan Islam, bukan dengan kenduri yang penuh dengan kemungkaran, kemegahan dan pembaziran.


Sesungguhnya Islam adalah agama yang mudah dan praktikal. Buktinya, telah dinyatakan oleh Allah SWT dalam FirmanNya dalam surah al-Haj ayat 78 yang bermaksud :
“Allah sama sekali tidak mewajibkan hal-hal yang berat atas kamu dalam hal agama”

Firman Allah SWT lagi dalam surah al-Baqarah ayat 185 yang bermaksud :
“Allah mengkehendaki kemudahan bagi kamu dan tidak mengkehendaki kesukaran bagi kamu.”

Kemudahan yang dimaksudkan Islam merangkumi semua urusan kehidupan selagi tidak bercanggah dengan hukum syarak. ini termasuk urusan perkahwinan. Apa yang terlebih penting adalah perkahwinan anak-anak kita diberkati Ilahi. Dengan keberkatan itulah akan dikurniakan Allah SWT zuriat yang soleh dan solehah seterusnya keluarga yang cemerlang sebagai penyambung tugas khalifah di atas muka bumi Allah SWT yang sementara ini sebelum kita tiba ke destinasi kehidupan yang kekal abadi.


1 ulasan:

  1. assalamualikum ustaz saya ingin bertanya saya pihak perempuan tapi ayah saya inginkan duit hantaran 15k tapi pihak leleki tak mampu sebab dia anak yatim piatu..apa yg patut sya buat ustaz??sye tak ingin pon semua tu ustaz saya hanya ingin menjadi yg hala disisinya ustaz??

    BalasPadam

Kenangan Umrah Ziarah Ramadhan 1430H

Umrah Ziarah Ramadhan 1430H Slideshow: Asrinajmi2009’s trip from Jitra (near Alor Setar, Kedah, Malaysia) to 2 cities Medina and Mecca was created by TripAdvisor. See another Saudi Arabia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.