Sebaik
sahaja cuti persekolahan bermula, maka ramailah ibu bapa mengambil peluang
untuk melangsungkan majlis walimah anak-anak mereka. Satu perkara yang sering
dikaitkan dengan majlis walimah adalah soal maskahwin.
Maskahwin adalah pembayaran kahwin yang wajib
dibayar di bawah Hukum Syarak oleh si suami kepada isteri pada masa perkahwinan
diakadnikahkan, samada berupa wang yang sebenarnya dibayar atau diakui sebagai
hutang dengan atau tanpa cagaran, atau berupa sesuatu yang menurut Hukum Syarak
dapat dinilai dengan wang. Maskahwin wajib dibayar mengikut sebagaimana yang
tersebut semasa akad nikah. Jika maskahwin disebut dalam akad akan dibayar
secara tunai oleh suami, isteri berhak menghalang suami dari mensetubuhinya
sehingga dijelaskan maskahwinnya itu
Firman Allah SWT dalam Surah An-Nisaa’ ayat 4
yang bermaksud :
” Berikanlah kepada orang-orang perempuan itu
maskahwin mereka.”
Seterusnya Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud
: “Carilah untuk dijadikan maskahwin walaupun sebentuk cincin yang diperbuat
daripada besi .” (Hadis Riwayat Bukhari)
Mutakhir
ini, fenomena yang berlaku dalam masyarakat kita ialah meletakkan maskahwin dan
hantaran perkahwinan yang tinggi. Justeru perkahwinan yang pada asalnya
merupakan suatu sunnah telah bertukar seolah-olah perkahwinan itu satu
perlumbaan dan perlawanan harga. Masing-masing keluarga akan meletakkan
maskahwin dan hantaran yang tinggi sehingga membebankan pengantin lelaki dan
yang paling digeruni bisa menghilangkan keberkatan perkahwinan tersebut.
Menurut
sumber Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) negeri yang tertinggi nilai
maskahwin adalah Negeri Sarawak iaitu RM120 bagi anak dara dan janda dan negeri
yang terendah nilai maskahwin ialah Johor dan Pahang iaitu sebanyak
RM22.50.Namun terdapat negeri-negeri yang tidak menetapkan nilai maskahwin
iaitu Negeri Kedah, Perlis, Terengganu dan Kelantan.
Selain
itu telah disyorkan juga nilai hantaran berbeza mengikut taraf pendidikan.
Perempuan yang memiliki UPSR dan PMR hantaran yang disyorkan adalah antara 2
ribu hingga 4 ribu ringgit, SPM 4 ribu hingga 8 ribu ringgit, STPM dan diploma
8 ribu hingga 12 ribu ringgit, Ijazah 12 ribu hingga 15 ribu ringgit, Ijazah
Sarjana 15 ribu hingga 20 ribu ringgit dan Ijazah Kedoktoran antara 20 ribu
hingga 30 ribu ringgit.
Justeru,
marilah kita kembali kepada ajaran Islam yang hakiki, terutama dalam soal nilai
maskahwin. Ini kerana Ibnu Abbas RA pernah meriwayatkan bahawa baginda Nabi SAW
telah berpesan dengan sabda baginda yang bermaksud :
“Sesungguhnya
wanita yang terbaik ialah yang paling ringan maskahwinnya.”
Seterusnya
baginda SAW berpesan lagi yang bermaksud :
“Keberkatan
terbesar di dalam perkahwinan, ialah perkahwinan yang paling ringan bebannya.”
Para
ulamak sebulat suara menyatakan bahawa tidak ada batas maksima dalam menentukan
maskahwin. Namun keberkatan sesuatu perkahwinan bergantung kepada keringanan
dan kemudahan dalam urusan maskahwin.
Saidina
Umar al-Khattab juga telah berpesan kepada pada wali dan ibu bapa iaitu :
“Janganlah kamu meminta maskahwin terlampau tinggi bagi anak-anak perempuanmu,
kerana Rasulullah SAW sendiri tidak pernah bernikah atau menikahkan puteri
baginda dengan maskahwin lebih daripada empat dirham. Jika kamu beranggapan
maskahwin yang tinggi itu merupakan kemuliaan di dunia aatau dipandang sebagai
ketaqwaan di akhirat, maka hendaklah kamu mengikuti jejak baginda Rasulullah
SAW.”
Dalam
menyulusuri sirah baginda SAW, pernah baginda SAW menikahkan seorang miskin
yang tidak mampu memberi maskahwin, lalu baginda SAW meminta supaya lelaki itu
berusaha membeli cincin besi. Lalu lelaki tersebut berusaha mencarinya dan
apabila dating bertemu baginda SAW lelaki tersebut memberitahu baginda SAW
bahawa dia tidak berhasil mendapatkan cincin besi. Lalu baginda SAW bertanya
:”Apakah engkau menghafaz bahagian-bahagian al-Quran?. Lelaki berkenaan
menjawab :”Ya Rasulullah . Surah ini dan surah itu.”. lalu Baginda Rasulullah
SAW memutuskan bahawa ,”Baiklah, engkau ku nikahkan dengan apa yang ada padamu,
iaitu bahagian-bahagian dari al-Quran itu.”
Ayuh
wahai ibu bapa, marilah kita berusaha kembali kepada ajaran Islam yang
sebenarnya. Yakinlah dengan janji Nabi SAW. Jauhilah daripada budaya meletakkan
maskahwin yang berlebihan kerana itu adalah sebahagian daripada amalan
jahiliyyah. Sekiranya ramai ibu bapa yang memikirkan soal nilai maskahwin yang
tinggi, nescaya akan merumitkan dan mempersulitkan perkahwinan anak-anak,
bahkan akan melenyapkan keberkatan dalam perkahwinan. Oleh itu, permudahkan
urusan walimah anak-anak kita mudah-mudahan ikatan perkahwinan yang dibina akan
diberkati Allah SWT buat selama-lamanya. Permudahkanlah
dan ringankanlah pernikahan dan majlisnya. Ambillah sunnah Rasulullah SAW
sebagai pedoman dan ikutan. Berbanggalah dengan kemuliaan dan kesederhanaan Islam,
bukan dengan kenduri yang penuh dengan kemungkaran, kemegahan dan pembaziran.
Sesungguhnya
Islam adalah agama yang mudah dan praktikal. Buktinya, telah dinyatakan oleh
Allah SWT dalam FirmanNya dalam surah al-Haj ayat 78 yang bermaksud :
“Allah
sama sekali tidak mewajibkan hal-hal yang berat atas kamu dalam hal agama”
Firman
Allah SWT lagi dalam surah al-Baqarah ayat 185 yang bermaksud :
“Allah
mengkehendaki kemudahan bagi kamu dan tidak mengkehendaki kesukaran bagi kamu.”
Kemudahan
yang dimaksudkan Islam merangkumi semua urusan kehidupan selagi tidak
bercanggah dengan hukum syarak. ini termasuk urusan perkahwinan. Apa yang
terlebih penting adalah perkahwinan anak-anak kita diberkati Ilahi. Dengan
keberkatan itulah akan dikurniakan Allah SWT zuriat yang soleh dan solehah
seterusnya keluarga yang cemerlang sebagai penyambung tugas khalifah di atas
muka bumi Allah SWT yang sementara ini sebelum kita tiba ke destinasi kehidupan
yang kekal abadi.