Sabtu, 6 April 2013

Rasulullah Pendidik Unggul


Sempena sambutan Maulidur Rasul SAW Peringkat Kebangsaan 1434H/2013: Guru patut contohi cara Baginda tangani masalah secara berhemah

Rasulullah SAW seorang pendidik yang cemerlang. Hasil didikan Baginda SAW, lahir tokoh ternama dan tersohor seperti Saidina Abu Bakar as-Siddiq, Saidina Umar al-Khattab, Saidina Othman bin Affan dan Saidina Ali bin Abi Tholib serta sahabat yang lain.
 
Dicontohi sepanjang zaman 


Guru harus sabar menerima pelbagai masalah pelajar dan menerimanya dengan baik. Guru hendaklah bersifat penyayang dan tidak pilih kasih terhadap anak didiknya," Imam al-Ghazali

Banyak kisah dan peristiwa dilalui Rasulullah SAW mempamerkan perwatakan luhur pendidik yang unggul untuk dicontohi dan diteladani sepanjang zaman. Allah SWT telah merakamkan beberapa ayat dalam al-Quran mengenai peranan Rasulullah SAW sebagai guru atau pendidik.
 

Firman Allah SWT: “Dialah Tuhan yang telah mengutuskan kepada kaum ummi (buta huruf) seorang Rasul daripada kalangan mereka sendiri, yang membacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, (berjuang) menyucikan mereka serta mengajarkan mereka kitab dan hikmah. Sesungguhnya mereka (sebelum diutus Muhammad) benar-benar berada dalam kesesatan yang nyata.” (Surah al-Jum’ah, ayat 2)
 

Selain nas al-Quran, Nabi SAW juga bersabda: “Sesungguhnya aku telah diutuskan (oleh Allah) sebagai seorang guru (pendidik manusia).” (Riwayat Ibnu Majah)
 

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik: “Sedang kami berada dalam masjid bersama Rasulullah SAW, seorang Badwi datang dan duduk mencangkung membuang air kencing dalam masjid. Sahabat berkata kepada lelaki Badwi itu: Berhenti! Berhenti! Namun Rasulullah SAW berkata: Jangan ganggu dan biarkan dia sendiri. Oleh demikian, mereka pun membiarkan saja lelaki itu selesai membuang air kencingnya. Kemudian Rasulullah SAW memanggil lelaki berkenaan dan berkata kepadanya: Di dalam masjid tidak dibenarkan melakukan perkara seperti membuang air kencing atau membuat kerosakan kerana masjid tempat beribadat kepada Allah, tempat solat dan membaca al-Quran. Kemudian Rasulullah SAW mengarahkan seorang lelaki supaya mengambil sebaldi air untuk membasuh kawasan tempat lelaki Badwi itu kencing.”
 
Berpandangan jauh

Iktibar yang boleh diambil daripada kisah itu ialah jangan bersikap terburu-buru terhadap orang yang melakukan kesalahan, terutama guru. Rasulullah SAW dalam peristiwa itu jelas mempamerkan sikap berpandangan jauh dalam menghadapi sesuatu keadaan.

Menegur kesalahan seseorang dengan cara berhemah dan lemah lembut disertakan penjelasan terperinci mengenai kesalahan dilakukan adalah prinsip pendidikan yang dibawa Nabi SAW dan inilah contoh seharusnya diikuti guru.

Kisah Rasulullah SAW itu juga mengajar perlunya bersikap lemah lembut apabila mengendalikan seseorang yang jahil dan mestilah mengajar orang seperti itu perkara yang patut diketahuinya tanpa memarahinya, selagi dia tidak menunjukkan sikap berdegil.

Imam al-Ghazali pernah menggariskan beberapa kriteria unggul seorang pendidik antaranya, guru harus sabar menerima pelbagai masalah pelajar dan menerimanya dengan baik. Guru hendaklah bersifat penyayang dan tidak pilih kasih terhadap anak didiknya.
 

Apabila nilai itu tersemat kukuh, guru akan menyedari bahawa sabar memberkati usaha gigihnya mendidik. Selain itu, guru perlu bersedia menerima kepelbagaian watak dan perbezaan tahap kecerdasan anak didik.

Diriwayatkan daripada Abu Musa, Rasulullah SAW mengatakan: “Sesungguhnya perumpamaan hidayah (petunjuk) dan ilmu Allah yang menjadikan aku sebagai utusan itu seperti hujan yang turun ke bumi. Di antara bumi itu ada sebidang tanah subur yang menyerap air dan sebidang tanah itu rumput hijau tumbuh subur. Ada juga sebidang tanah yang tidak menumbuhkan apa-apa, walaupun tanah itu penuh dengan air. Pada hal Allah menurunkan air supaya manusia dapat meminumnya, menghilangkan rasa haus dan menanam. Ada juga sekelompok orang yang mempunyai tanah gersang yang tidak ada air dan tidak tumbuh apapun di tanah itu. Gambaran seperti orang yang mempunyai ilmu agama Allah dan mahu memanfaatkan sesuatu yang menyebabkan aku diutuskan oleh Allah, kemudian orang itu mempelajari dan mengerjakannya. Dan seperti orang yang sedikitpun tidak tertarik dengan apa yang telah menyebabkan aku diutuskan oleh Allah. Dia tidak mendapat petunjuk dari Allah yang kerananya aku utusan-Nya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Proses pengajaran

Ini menjelaskan kepada kita proses pendidikan dan pengajaran adalah satu metodologi yang perlu melihat kepada pelbagai aspek seperti psikologi, sosiologi dan daya membuat pertimbangan seseorang pelajar.

Gabungan ilmu pengetahuan itu membolehkan guru mengajar dengan berkesan dan menarik minat pelajar mengikuti pengajaran.

Sabtu, 12 Januari 2013

Pemimpin Kena Pikul Amanah Rakyat


Individu rasai tidak layak laksana tugas lebih baik undur diri

Imam al-Mawardi dalam kitabnya yang masyhur al-Ahkam as-Sulthaniyyah mendefinisikan al-imam atau pemimpin sebagai pengganti Rasulullah SAW untuk menjaga dan memimpin dalam urusan berkaitan keagamaan serta keduniaan.
 
Berdasarkan definisi al-Mawardi, tugas pemimpin adalah suatu amanah, bukan pangkat untuk dimegahkan. Apabila dikaitkan dengan amanah bererti kepemimpinan itu akan disoal oleh Allah SWT. 


Dengar dan taatlah kepada pemimpin Muslim dalam hal yang engkau sukai atau tidak, selama dia tidak memerintahkan engkau untuk menderhakai Allah. (Apabila dia menyuruhmu menderhakai Allah) maka janganlah engkau dengar dan jangan pula engkau patuhi perintahnya" - Riwayat al-Bukhari

Sabda Baginda Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar, katanya: “Saya telah mendengar Rasulullah SAW telah bersabda: ‘Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin akan diminta pertanggungjawaban atas kepemimpinannya. Seorang ketua negara akan diminta pertanggungjawaban perihal rakyat yang dipimpinnya. Seorang suami akan ditanya perihal keluarga yang dipimpinnya. Seorang isteri yang mengurus rumah tangga akan ditanya perihal tanggungjawab dan tugasnya. Bahkan seorang pembantu atau pekerja yang bertugas memelihara barangan milik majikannya juga akan ditanya perihal yang dipimpinnya. Dan kamu sebagai pemimpin akan ditanya (diminta pertanggungjawaban) atas kepemimpinannya’.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
 



Oleh kerana beratnya tanggungjawab seseorang pemimpin terutama pemimpin peringkat negara, maka Rasulullah SAW seperti hadis daripada Abdur Rahman bin Samurah, katanya: “Rasulullah SAW bersabda kepadaku: ‘Hai Abdur Rahman! Janganlah engkau meminta-minta hendak jadi pembesar negara kerana jika engkau jadi pembesar kerana permintaan, tanggungjawabmu akan besar sekali. Dan jika engkau diangkat tanpa permintaan, engkau akan dibantu orang dalam tugasmu’.” (Riwayat Muslim)
 

Selain itu, Baginda SAW juga banyak memberi amaran yang ditujukan kepada pemimpin, antaranya sabda Baginda: “Sesiapa yang diserahkan oleh Allah akan sesuatu urusan daripada beberapa urusan pemerintahan kaum Muslimin, lalu ia tidak mempedulikan keperluan, kesusahan dan penderitaan mereka. Nescaya Allah tidak akan mempedulikan keperluan, kesusahan dan penderitaannya di hari kiamat nanti.”

Seterusnya sabda Baginda SAW: “Akan lahir selepas aku beberapa pemimpin yang mementingkan diri sendiri dan yang melakukan perkara-perkara yang tidak disukai oleh kamu. Sahabat bertanya: ‘Wahai Rasulullah apakah yang engkau hendak perintah di kalangan kami ini sekiranya terdapat perkara seperti itu?’ Baginda SAW menjawab: “Hendaklah kamu menunaikan tanggungjawab kamu dan memohon kepada Allah segala hak-hak yang kamu perlukan.”
 
Sekarang ini, banyak diperkatakan mengenai Pilihan Raya Umum ke-13 mengenai calon pemimpin. Oleh itu, pemimpin hendaklah ingat pesanan Rasulullah SAW dan ingatlah bahawa pelantikan kita sebagai pemimpin bukan disebabkan undi yang diberikan rakyat kepada kita. Hakikatnya, pelantikan kita adalah ketentuan dan takdir yang ditetapkan Allah SWT buat kita.
 

Kitab suci al-Quran menyebut sebanyak 12 kali perkataan al-imam atau pemimpin dengan sebutan yang berlainan tapi membawa maksud kepemimpinan.
 

Firman Allah SWT: “Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah (setelah itu) berfirman: Sesungguhnya Aku menjadikanmu imam bagi seluruh manusia. Ibrahim berkata: (Dan saya mohon juga) daripada keturunanku. Allah berfirman: Janji-Ku (ini) tidak berlaku untuk orang zalim.” (Surah al-Baqarah, ayat 124)
 

Bagi yang ingin menjadi pemimpin, Nabi SAW adalah contoh teladan terbaik. Baginda telah melalui semua pengalaman sebagai pemimpin, bermula sebagai pemimpin rumah tangga seterusnya pemimpin dalam masyarakat sehingga digelar al-Amin.

Kemuncaknya Baginda SAW pernah melalui pengalaman sebagai Ketua Negara Madinah. Keseluruhan perjalanan hidup Baginda SAW boleh dicontohi terutama dalam menjalani liku-liku kehidupan sebagai seorang pemimpin di semua peringkat.

Seterusnya dalam konteks sebagai manusia yang dipimpin, kita semestinya berusaha menjadi rakyat yang taat setia kepada pemimpin dalam semua perkara selagi mana pemimpin itu tidak mengajak ke arah kemungkaran dan kemaksiatan.

Baginda SAW mengingatkan manusia yang dipimpin menerusi hadis daripada Ibnu Umar yang bermaksud: “Dengar dan taatlah kepada pemimpin Muslim dalam hal yang engkau sukai atau tidak, selama dia tidak memerintahkan engkau untuk menderhakai Allah. (Apabila dia menyuruhmu menderhakai Allah) maka janganlah engkau dengar dan jangan pula engkau patuhi perintahnya.” (Riwayat al-Bukhari)

Islam sejak awal-awal lagi telah meletakkan garis yang jelas berhubung dengan kepemimpinan dan insan yang dipimpin. Individu yang layak memimpin sewajarnya dilantik sebagai pemimpin tetapi individu yang tidak layak sebaiknya mengundur diri dan reda dengan ketentuan Ilahi serta bersedia menjadi pengikut setia kepada pemimpin.

Maskahwin Dalam Islam


Sebaik sahaja cuti persekolahan bermula, maka ramailah ibu bapa mengambil peluang untuk melangsungkan majlis walimah anak-anak mereka. Satu perkara yang sering dikaitkan dengan majlis walimah adalah soal maskahwin.

Maskahwin adalah pembayaran kahwin yang wajib dibayar di bawah Hukum Syarak oleh si suami kepada isteri pada masa perkahwinan diakadnikahkan, samada berupa wang yang sebenarnya dibayar atau diakui sebagai hutang dengan atau tanpa cagaran, atau berupa sesuatu yang menurut Hukum Syarak dapat dinilai dengan wang. Maskahwin wajib dibayar mengikut sebagaimana yang tersebut semasa akad nikah. Jika maskahwin disebut dalam akad akan dibayar secara tunai oleh suami, isteri berhak menghalang suami dari mensetubuhinya sehingga dijelaskan maskahwinnya itu

Firman Allah SWT dalam Surah An-Nisaa’ ayat 4 yang bermaksud :
” Berikanlah kepada orang-orang perempuan itu maskahwin mereka.”

Seterusnya Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Carilah untuk dijadikan maskahwin walaupun sebentuk cincin yang diperbuat daripada besi .” (Hadis Riwayat Bukhari)


Mutakhir ini, fenomena yang berlaku dalam masyarakat kita ialah meletakkan maskahwin dan hantaran perkahwinan yang tinggi. Justeru perkahwinan yang pada asalnya merupakan suatu sunnah telah bertukar seolah-olah perkahwinan itu satu perlumbaan dan perlawanan harga. Masing-masing keluarga akan meletakkan maskahwin dan hantaran yang tinggi sehingga membebankan pengantin lelaki dan yang paling digeruni bisa menghilangkan keberkatan perkahwinan tersebut.

Menurut sumber Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) negeri yang tertinggi nilai maskahwin adalah Negeri Sarawak iaitu RM120 bagi anak dara dan janda dan negeri yang terendah nilai maskahwin ialah Johor dan Pahang iaitu sebanyak RM22.50.Namun terdapat negeri-negeri yang tidak menetapkan nilai maskahwin iaitu Negeri Kedah, Perlis, Terengganu dan Kelantan.

Selain itu telah disyorkan juga nilai hantaran berbeza mengikut taraf pendidikan. Perempuan yang memiliki UPSR dan PMR hantaran yang disyorkan adalah antara 2 ribu hingga 4 ribu ringgit, SPM 4 ribu hingga 8 ribu ringgit, STPM dan diploma 8 ribu hingga 12 ribu ringgit, Ijazah 12 ribu hingga 15 ribu ringgit, Ijazah Sarjana 15 ribu hingga 20 ribu ringgit dan Ijazah Kedoktoran antara 20 ribu hingga 30 ribu ringgit.

Justeru, marilah kita kembali kepada ajaran Islam yang hakiki, terutama dalam soal nilai maskahwin. Ini kerana Ibnu Abbas RA pernah meriwayatkan bahawa baginda Nabi SAW telah berpesan dengan sabda baginda yang bermaksud :
“Sesungguhnya wanita yang terbaik ialah yang paling ringan maskahwinnya.”

Seterusnya baginda SAW berpesan lagi yang bermaksud :
“Keberkatan terbesar di dalam perkahwinan, ialah perkahwinan yang paling ringan bebannya.”

Para ulamak sebulat suara menyatakan bahawa tidak ada batas maksima dalam menentukan maskahwin. Namun keberkatan sesuatu perkahwinan bergantung kepada keringanan dan kemudahan dalam urusan maskahwin.

Saidina Umar al-Khattab juga telah berpesan kepada pada wali dan ibu bapa iaitu : “Janganlah kamu meminta maskahwin terlampau tinggi bagi anak-anak perempuanmu, kerana Rasulullah SAW sendiri tidak pernah bernikah atau menikahkan puteri baginda dengan maskahwin lebih daripada empat dirham. Jika kamu beranggapan maskahwin yang tinggi itu merupakan kemuliaan di dunia aatau dipandang sebagai ketaqwaan di akhirat, maka hendaklah kamu mengikuti jejak baginda Rasulullah SAW.”

Dalam menyulusuri sirah baginda SAW, pernah baginda SAW menikahkan seorang miskin yang tidak mampu memberi maskahwin, lalu baginda SAW meminta supaya lelaki itu berusaha membeli cincin besi. Lalu lelaki tersebut berusaha mencarinya dan apabila dating bertemu baginda SAW lelaki tersebut memberitahu baginda SAW bahawa dia tidak berhasil mendapatkan cincin besi. Lalu baginda SAW bertanya :”Apakah engkau menghafaz bahagian-bahagian al-Quran?. Lelaki berkenaan menjawab :”Ya Rasulullah . Surah ini dan surah itu.”. lalu Baginda Rasulullah SAW memutuskan bahawa ,”Baiklah, engkau ku nikahkan dengan apa yang ada padamu, iaitu bahagian-bahagian dari al-Quran itu.”

Ayuh wahai ibu bapa, marilah kita berusaha kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya. Yakinlah dengan janji Nabi SAW. Jauhilah daripada budaya meletakkan maskahwin yang berlebihan kerana itu adalah sebahagian daripada amalan jahiliyyah. Sekiranya ramai ibu bapa yang memikirkan soal nilai maskahwin yang tinggi, nescaya akan merumitkan dan mempersulitkan perkahwinan anak-anak, bahkan akan melenyapkan keberkatan dalam perkahwinan. Oleh itu, permudahkan urusan walimah anak-anak kita mudah-mudahan ikatan perkahwinan yang dibina akan diberkati Allah SWT buat selama-lamanya. Permudahkanlah dan ringankanlah pernikahan dan majlisnya. Ambillah sunnah Rasulullah SAW sebagai pedoman dan ikutan. Berbanggalah dengan kemuliaan dan kesederhanaan Islam, bukan dengan kenduri yang penuh dengan kemungkaran, kemegahan dan pembaziran.


Sesungguhnya Islam adalah agama yang mudah dan praktikal. Buktinya, telah dinyatakan oleh Allah SWT dalam FirmanNya dalam surah al-Haj ayat 78 yang bermaksud :
“Allah sama sekali tidak mewajibkan hal-hal yang berat atas kamu dalam hal agama”

Firman Allah SWT lagi dalam surah al-Baqarah ayat 185 yang bermaksud :
“Allah mengkehendaki kemudahan bagi kamu dan tidak mengkehendaki kesukaran bagi kamu.”

Kemudahan yang dimaksudkan Islam merangkumi semua urusan kehidupan selagi tidak bercanggah dengan hukum syarak. ini termasuk urusan perkahwinan. Apa yang terlebih penting adalah perkahwinan anak-anak kita diberkati Ilahi. Dengan keberkatan itulah akan dikurniakan Allah SWT zuriat yang soleh dan solehah seterusnya keluarga yang cemerlang sebagai penyambung tugas khalifah di atas muka bumi Allah SWT yang sementara ini sebelum kita tiba ke destinasi kehidupan yang kekal abadi.


Kenangan Umrah Ziarah Ramadhan 1430H

Umrah Ziarah Ramadhan 1430H Slideshow: Asrinajmi2009’s trip from Jitra (near Alor Setar, Kedah, Malaysia) to 2 cities Medina and Mecca was created by TripAdvisor. See another Saudi Arabia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.