Khamis, 14 Julai 2011

Kisah Hidup Hebat

Ketika Abdullah bin al-Zubair berumur 12 tahun, beliau pernah dihampiri oleh Sayyidina Umar. Ketika itu, semua kanak-kanak yang sedang bermain dengannya bertempiaran lari kecuali Abdullah bin al-Zubair. Mereka lari kerana takut dengan ketegsan Sayyidina Umar.

Sayyidina Umar mengucapkan salam padanya lantas bertanya kepada Abdullah, kenapa kau tidak lari seperti kawan-kawanmu yang lain. Jawab Abdullah :" Aku bukannya zalim lalu aku takut padamu dan jalan pun tidak sempit dan aku tidak buat apa-apa dosa sehingga aku perlu lari darimu."

Sayyidina Umar sangat gembira dengan jawapan dan keberanian Abdullah. Lalu mengusap-ngusap kepala Abdullah. Sayyidina Umar berkata kepada sahabat-sahabatnya :"Anak ini akan hidup dengan kehebatan"

Persoalannya bagaimanakah pendidikan yang diterima oleh Abdullah sehingga tertanam dalam jiwanya jangan takut kepada manusia kecuali takut kepada Allah sahaja walaupun ketika itu beliau baru berusia 12 tahun..Wallahu aklam....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenangan Umrah Ziarah Ramadhan 1430H

Umrah Ziarah Ramadhan 1430H Slideshow: Asrinajmi2009’s trip from Jitra (near Alor Setar, Kedah, Malaysia) to 2 cities Medina and Mecca was created by TripAdvisor. See another Saudi Arabia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.