Sabtu, 16 Julai 2011

Kisah Saiyyidina Ali Karramahu Wajhah

Dalam suatu peperangan Saiyyidina Ali hampir berjaya membunuh seorang Yahudi. Ketika beliau menghunuskan pedang untuk membunuh Yahudi tersebut..tiba-tiba Yahudi itu meludah ke arah Sayyidina Ali.Lalu beliau tidak meneruskan niat membunuh Yahudi itu.Apabila ditanya kenapa beliau membatalkan hasrat membunuh Yahudi itu, beliau menjawab : "Aku tidak mahu membunuhnya kerana kalau aku membunuhnya aku membunuh bukan kerana Allah tapi kerana marah aku kepadanya." .

Para pembaca yang budiman, bersamalah kita renungi secebis kisah yang berlaku kepada Sayyidina Ali. Beliau berjaya menguruskan kemarahan beliau secara profesional. Kita sebagai seorang guru yang mendidik manusia seharusnya mencontohi Saiyyidina Ali. Lebih-lebih lagi jika kita diamanahkan untuk menguruskan disiplin pelajar sekolah. Apakah kita menghukum pelajar kita dalam keadaan kita marah? apakah kita telah memberikan rasional kepada murid kita yang bersalah sebelum kita menghukum mereka. Sudah tentu hukuman yang kita laksanakan setelah memberikan rasional kepada pelajar lebih membawa erti mendidik daripada kita menghukum mereka tanpa bicara atau mendengar permasalahan mereka.Guru yang mendengar bisikan hati muridnya adalah guru yang hebat dan insya Allah akan mampu merungkai masalah disiplin yang berlaku di sekolah. Dalam konteks masyarakat, pemimpin yang mencari dan mendengar rintihan rakyat lebih berkesan daripada rakyat meluahkan  masalah kepada seorang pemimpin. Wallaahu a'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenangan Umrah Ziarah Ramadhan 1430H

Umrah Ziarah Ramadhan 1430H Slideshow: Asrinajmi2009’s trip from Jitra (near Alor Setar, Kedah, Malaysia) to 2 cities Medina and Mecca was created by TripAdvisor. See another Saudi Arabia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.