Ahad, 24 Julai 2011

MADRASAH RAMADHAN

Apabila kita menyebut madrasah sudah pasti kita dapat merasai suasana persekolahan atau kata lain Ramadhan pasti membawa pendidikan.Ramadhan dipenuhi dengan pendidikan.
1-Mendidik diri kita merasai kelaparan golongan miskin.Golongan ini berlapar bukan sahaja sebulan dalam setahun bahkan sepanjang tahun.
2-Mendidik diri kita erti kesabaran dengan tidak makan dan minum bahkan semua perkara yang membatalkan puasa sepanjang hari.
3-Mendidik diri kita mendekatkan diri kepada pencipta kita.Bulan selain Ramadhan kita agak lalai dengan pelbagai urusan apa salahnya kita berikan fokus dalam mempertingkatkan amalan sepanjang Ramadhan
4-Mendidik kita jujur dalam semua tindak-tanduk kita. Hatta ketika kita bersendirian, kita tidak curi menjamah makanan.Hebatnya didikan Ramadhan.
5-Mendidik kita menghormati Al-Quran. Pada bulan lain agak sukar bagi kita untuk mengkhatamkan al-Qauran dalam sebulan, tapi Ramadhan iaitu bulan yang diturunkan Al-Quran kita mendapat kekuatan untuk menghabiska al-Quran sama ada sekali khatam bahkan ada yang lebih dari sekali. alhamdulillah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenangan Umrah Ziarah Ramadhan 1430H

Umrah Ziarah Ramadhan 1430H Slideshow: Asrinajmi2009’s trip from Jitra (near Alor Setar, Kedah, Malaysia) to 2 cities Medina and Mecca was created by TripAdvisor. See another Saudi Arabia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.