Jumaat, 13 Julai 2012

CIRI-CIRI ISTERI SOLEHAH


Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Empat perkara yang membawa kebahagiaan iaitu wanita yang solehah, rumah yang luas, jiran yang baik dan kenderaan yang selesa.!”- hadis riwayat Ibn Hibban

Kalimah soleh berasal daripada perkataan solah iaitu ‘kebaikan’. Dimaksudkan dengan soleh ialah lelaki dan wanita yang baik kepada dirinya, pada orang lain, serta baik pula amalannya sehingga dikatakan dia telah diperbaik oleh Allah.          
Sabda Rasulullah s.a.w bersabda “Dunia itu adalah kenikmatan dan sebaik-baik kenikmatan dunia ialah wanita yang solehah”- Riwayat Muslim.
Telah dijelaskan dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w bersabda: “Mahukah kamu aku beritahukan dari hal sebaik-baik barang yang perlu disimpan oleh seseorang lelaki?” Iaitu isteri yang solehah. Jika suami melihat kepadanya dia akan gembira, jika suami menyuruh sesuatu dia akan taati dan jika suami tiada di rumah dia akan menjaga harta suaminya dan memelihara akan kehormatan dirinya.” – Hadis riwayat Ibnu Majah
Agama merupakan faktor terpenting dalam mendapatkan kebahagiaan rumah tangga. Namun, tidak ramai di kalangan umat manusia pada zaman ini yang meneliti dan mengambil faedah daripada panduan agama dalam memilih calon isteri. Ramai di kalangan kita yang masih tidak menyedari bahawa faktor ini berupaya memberikan kebahagiaan dan keuntungan dunia dan akhirat.
Isteri yang solehah itu selalu memperlihatkan akan tanggungjawabnya sebagai isteri, ia hanya berbuat sesuai dengan ketentuan Allah. Pada dasarnya kewajipan isteri solehah itu ialah:
Patuh dan taat kepada suami yang soleh
Rumahtangga bahagia sebenarnya terletak pada isteri yang solehah. Ia taat kepada ajaran ajaran dan perinta Allah dan Rasul-Nya serta setia kepada suami.
“Wanita yang solehah ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri (tidak berlaku curang serta memelihra rahsia dan harta suaminya) dibelakang suaminya, oleh kerana Allah telah memelihara mereka...”
(An-Nisaa’:34)
Isteri yang baik apabila berkata dengan suaminya dengan suara yang lemah lembut dan penuh sopan santun. Begitu pula tidak boleh memerintah kepada suami, kecuali diucapkan dengan cara yang baik sebagai suatu pertolongan. Walaubagaimanapun ketaatan isteri terhadap suami tidak dalam semua perkara. Sekiranya yang diperintahkan oleh suami itu boleh membawa dosa, maka isteri dibenarkan membantah.
Rasulullah s.a.w bersabda: “Tidak boleh mentaati makhluk dalam perkara menderhakai Allah SWT”- hadis riwayat Ahmad.
Kepatuhan isteri terhadap suami iaitu kepatuhan yang disuruh oleh agama, kerana suami di samping bertanggungjawab memberikan nafkah zahir dan batin, dia juga harus bertanggungjawab membimbing isterinya. Maka isteri harus setia kepada suami yang soleh dan bersedia mengikuti segala perintahnya.
Rasulullah s.a.w bersabda: “Jika aku hendak menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang tentulah aku perintahkan isteri supaya sujud kepada suaminya lantaran begitu besar Allah jadikan hak laki-laki ke atas wanita”- hadis riwayat Abu Daud.
Mengurus rumahtangga
Seorang isteri Muslimah diperintahkan oleh Allah SWT agar sentiasa berada di rumah dan tidak dibolehkan pergi pergi kemana-mana dengan sesuka hati tanpa izin suami. Duduk di rumah bukan bererti hanya berdiam diri sahaja, tetapi mengerjakan tugas-tugas sebagai seorang isteri dan melaksanakan kewajipannya.
Hikmah daripada Allah SWT tersebut ialah supaya para isteri dapat menjaga dan mendidik anak scara lebih sempurna ketika suami pergi mencari rezeki. Di samping itu isteri dapat melakukan pekerjaan seperti menghias rumah, menyediakan makanan suami serta mencuci pakaian suami. Walaupun nampaknya pekerjaan itu mudah, tetapi ianya sangat bermanfaat untuk menjamin keluarga tetap harmoni. Hanya kaum wanita yang dapat mengerjakannya dengan baik, kerana wanita mempunyai sifat sabar yang tinggi berbanding lelaki. Jika pekerjaan ini diserahkan kepada suami, mungkin dia hanya sanggup mengerjakan untuk beberapa hari sahaja.
Rasulullah s.a.w bersabda : “Tiap-tiap wanita atau isteri adalah pengurus terhadap rumah suaminya, dan dia akan ditanya (oleh Allah di hari kemudian) dan perkara urusannya itu.” – hadis riwayat Bukhari.
Berhias untuk suami
Menghias diri merupakan kegemaran wanita. Namun kadangkala wanita tidak faham akan kewajipannya, dia akan berhias diri ketika akan keluar dari rumah. Tetapi ketika berada di dalam rumah dia berada di dalam keadaan tidak bersih, kadangkala rambutnya pun tidak terurus. Padahal di dalam Islam menganjurkan supaya isteri berhias hanya untuk suami.
Tujuan berhias ketika di rumah, iaitu agar suami merasa terhibur. Jika suami pulang dari mencari rezeki disambut oleh isteri dengan wajah yang berseri-seri serta pakaian yang bersih, maka ianya akan menjadi penawar bagi suami sehingga keletihan dalam mencari rezeki tadi menjadi hilang, dan bertambahlah kasih sayangnya terhadap isteri.
Rasulullah s.a.w bersabda: “Dari Jabir r.a ia berkata: “Kami pernah bersama-sama Rasulullah di dalam satu peperangan. Ketika kami sampai ke Madinah, kami ingin masuk ke rumah masing-masing. Maka Rasulullah s.a.w bersabda: “Bersabarlah, masuklah ketika waktu malam iaitu pada waktu Isyak, supaya isteri dapat bersikat rambutnya yang kusut dan supaya ia berhias kerana telah lama ditinggalkan suaminya.”- hadis riwayat Muttafaqun alaihi.
Berhias bukan sahaja ketika menyambut suami pulang dari suatu tempat atau dari tempat kerja, tetapi hendaklah dilakukan ketika berada di dalam rumah. Wanita Islam hanya dibolehkan berhias untuk suaminya dan untuk dirinya sendiri.
Melayani suami
Hubungan seks merupakan penawar untuk menambahkan lagi kebahagiaan rumahtangga. Ia dipandang sebagai punca keharmonian sesebuah rumah tangga. Oleh sebab itu, isteri hendaklah memberikan layanan  yang baik kepada suaminya. Isteri tidak boleh menolak jika suami menginginkannya. Seorang isteri apabila menolak permintaan suaminya, dia akan dikutuk oleh malaikat sehingga suaminya redha kepadanya.
 Dari Abu Hurairah r.a katanya Rasulullah SAW bersabda maksudnya:”Apabila seorang suami memanggil isterinya ke tempat tidur, tetapi tidak diendahkan oleh isterinya, lalu malam itu suaminya marah kepadanya maka isteri itu mendapat kutukan malaikat sehingga Subuh.” –hadis riwayat Muslim.
Mungkin di saat-saat tertentu isteri dibolehkan menolaknya seperti dalam keadaan sakit, atau dalam keadaan dilarang untuk melakukannya seperti sedang haid dan sebagainya.
Ciri-ciri  di atas merupakan sebahagian kecil daripada ciri-ciri isteri solehah. Walaubagaimanapun, jika ciri-ciri tersebut dapat dillakukan secara konsisten dan baik, Insya-Allah ianya mampu mewujudkan rumahtangga idaman.

Jumaat, 6 Julai 2012

KEJIRANAN DALAM ISLAM



Realiti dunia hari ini, kita tidak boleh lari dari berinteraksi sesama manusia baik rakan sekerja, teman serumah, masyarakat sekampung lebih-lebih lagi jiran tetangga. Imam Nawawi telah mendefinisikan jiran sebagai mereka yang tinggal berdekatan dengan rumah kita dalam lingkungan jarak 40 buah rumah, samada dari kiri atau sebelah kanan, depan mahupun dari sebelah belakang.
Islam sebagai agama yang syumul amat memandang berat berkaitan jiran sehingga jiran itu boleh dianggap sebagai orang yang boleh mewarisi harta. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
“Sentiasalah Jibrail berwasiat kepadaku mengenai jiran, sehingga aku menyangka bahawa sesungguhnya dia (jiran) layak untuk mewarisi (mendapatkan harta pusaka)”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Bahkan Islam meletakkan nilai yang tinggi kepada sesiapa yang berbuat  baik dengan jirannya sehingga boleh dilabelkan sebagai muslim yang sejati. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Berbuat baiklah kepada jiran yang berjiran denganmu, nescaya engkau menjadi seorang muslim (yang sejati).”

Seterusnya dalam menghayati hak-hak jiran, Islam membahagikan jiran itu kepada tiga bahagian. Sabda Nabi SAW yang bermaksud :
"Jiran itu ada tiga macam. Jiran yang mempunyai satu hak, jiran yang mempunyai dua hak dan jiran yang mempunyai tiga hak. Jiran yang mempunyai tiga hak ialah jiran yang muslim yang berkerabat, maka baginya hak jiran, hak muslim dan hak kerabatnya. Adapun jiran yang mempunyai dua hak ialah jiran muslim, di mana haknya ialah hak jiran dan sebagai orang muslim. Manakala jiran yang mempunyai satu hak ialah jiran yang musyrik atau kafir."

Selain itu Nabi SAW pernah berpesan kepada Abu Zar yang bermaksud: “Wahai Abu Zar! Jika engkau memasak makanan yang berkuah, perbanyakkan kuahnya dan jangan lupa bahagian jiran engkau daripadanya.”

Perlu juga disedari bahawa jiran yang baik ialah mereka yang mengambil berat tentang jirannya, ketika sakit, kenyang atau ketika laparnya, gembira atau sedihnya. Rasulullah SAW telah memberi peringatan dengan sabdanya yang bermaksud :
"Bukanlah dari kalangan orang yang beriman, apabila ia dalam keadaan kenyang, sedangkan jirannya dalam kelaparan." 
(Hadis riwayat Bukhari)

Berdasarkan hadis di atas, Rasulullah SAW telah menjelaskan bahawa "kewajipan" kita memberi hak yang sewajarnya kepada jiran lebih-lebih lagi ketika mereka ditimpa musibah seperti sakit, kemalangan dan sebagainya. Jiran yang baik akan turut merasa sedih dan berduka ketika jiran ditimpa musibah serta segera membantunya sekadar yang termampu. Seterusnya turut merasa gembira apabila jiran mendapat khabar gembira. Inilah keindahan ajaran Islam yang mengajar umatnya sentiasa beradab dan berakhlak terutamanya sesama jiran tetangga.

Al-Ghazali dalam kitab “Bimbingan Mukmin” telah menyenaraikan hak jiran, antaranya :
§  Hendaklah seseorang itu memulakan memberi salam kepada jirannya.
§  Menziarahinya ketika sakit dan mengucapkan takziah ketika berlaku kematian dan melawati jenazahnya.
§  Jangan terlalu banyak bertanya tentang hal ehwalnya.
§  Memaafkan segala kesalahan dan kesilapannya.
§  Hendaklah menutup keaiban dan kecelaan yang berlaku pada dirinya.
§  Sentiasa bersikap lemah lembut terhadap anak-anaknya dengan tutur kata yang baik
§  Bersedia menolong jiran yang ditimpa bencana.
§  Tidak menyakiti hati jiran seperti membuang sampah di pinggir rumahnya
§  Tidak terpengaruh dengan kata-kata untuk memburuk-burukkan jiran.

Namun fenomena masyarakat hari ini khususnya di bandar-bandar atau taman-taman perumahan banyak menghadapi krisis kejiranan. Rasulullah SAW telah  memberi amaran keras dan balasan seksa yang memedihkan jika sesuatu hubungan kejiranan bertukar menjadi hubungan yang buruk. Baginda bersumpah sebanyak tiga kali berturut-turut dengan bersabda:
Maksudnya: “Demi Allah tidak beriman… Demi Allah tidak beriman… Demi Allah tidak beriman…”.Mendengarkan demikian, para sahabat gempar lalu mereka bertanya: “Siapakah yang tidak beriman itu, wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab:
Maksudnya: “Sesiapa yang jirannya tidak terselamat daripada kejahatannya.”

Seterusnya, jika seseorang jiran menyakiti dan berbalah dengan jirannya, maka itulah tanda yang menunjukkan kelemahan imannya dan penyelewengan daripada Islam. Sabda Rasulullah saw:
Maksudnya: “Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka janganlah dia menyakiti jirannya.”

Islam sebagai agama fitrah mencela individu yang menyakiti hati jiran walaupun seseorang itu dari golongan yang kuat beribadat dan banyak melakukan amal kebajikan. Rasulullah SAW telah diberitahu tentang adanya perempuan yang berpuasa di siang hari dan bersembahyang di tengah malam, tetapi ia sering menyakiti hati jirannya. Maka Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Bahawa sesungguhnya dia akan masuk neraka."


Justeru, dalam menangani masalah kejiranan yang melanda masyarakat kini , kita perlu berusaha mengatur strategi yang baik, demi memelihara keharmonian hidup berjiran, dengan kembali kepada ajaran Islam yang sebenar. Program untuk meningkatkan semangat kejiranan perlulah diadakan sekerap mungkin, agar hubungan sesama jiran terus harmoni. Banyakkanlah aktiviti kemasyarakatan seperti gotong-royong, jamuan kekeluargaan, program lawatan, aktiviti sukan dan pertandingan antara kampung, taman atau blok dan seumpamanya. Badan amal seperti rukun tetangga, tabung khairat kematian, tabung derma kilat dan sebagainya perlu diwujudkan bagi memulihkan kembali semangat kejiranan tersebut.

Aktiviti seperti ini memberi ruang meningkatkan semangat setia kawan dan persaudaraan. Aktiviti jenayah dapat dikurangkan, masalah keruntuhan moral remaja dapat dibendung dan berbagai manfaat lagi bakal diperolehi hasil dari aktiviti yang dijalankan, dengan itu kehidupan kita akan lebih tenang dan selesa, di samping mendapat keberkatan dan rahmat dari Allah SWT.

bersamalah kita hayatilah firman Allah SWT dalam Surah an-Nisaa’ ayat 36 yang bermaksud :
"Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu menyekutukan-Nya dengan sesuatu apa jua, dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat mahupun yang jauh, rakan sejawat, orang-orang musafir yang terlantar dan juga hamba sahaya yang kamu miliki, sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong, takbur dan membanggakan diri." 

Jumaat, 8 Jun 2012

BERBAKTI KEPADA KEDUA IBUBAPA


Melakukan kebaikan kepada ibubapa merupakan suatu perintah dari Allah SWT kepada setiap muslimin dan muslimat. Sebagai seorang anak,kita diingatkan agar melakukan kebaikan kepada kedua ibu bapa kerana ianya merupakan suatu ibadah dalam Islam. Seperti mana yang kita maklum,bahawa konsep ibadah dalam islam adalah syumul iaitu menyeluruh,maka berbuat baik kepada ibu bapa adalah antara ibadah yang dituntut dalam Islam sekaligus kita akan dapat menjadi penyejuk mata bagi ibu bapa kita lebih-lebih lagi apabila mereka melangkah ke usia emas. Di samping itu,kita hendaklah menghargai jasa yang telah dicurahkan oleh ibu bapa sedari kita kecil lagi sehinggalah kita berjaya menjadi kita yang sekarang.

Kita sebagai anak perlulah menghormati ibu bapa, bererti kita sentiasa menjaga hati dan perasaan mereka supaya tidak tersinggung ataupun disakiti. Dengan kata lain, segala suruhan dan larangan ibu bapa mestilah dipatuhi selagi suruhan dan larangan mereka tidak menyalahi syariat yang telah ditetapkan. Bagi sesiapa yang tidak menghormati ibu bapanya ataupun mengkhianati (mengingkari) tunjuk yang baik, maka dia (anak tersebut) dianggap telah menderhaka terhadap ibu bapanya. Bagi mereka yang derhaka kepada ibu bapanya pasti menghadapi pelbagai kesulitan hidup sewaktu di dunia dan juga di akhirat. Selain itu, menderhaka kedua ibu bapa bererti telah menderhaka kepada Allah SWT.


Dari Abdullah ban Amru r.a., katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Keredhaan Allah daripada keredhaan ibu bapa dan kemurkaan Allah daripada kemurkaan ibu bapa.” (Hadis riwayat at-Tirmizi).
Daripada Muawiyah bin Haidatal Qusyairi katanya, aku bertanya Rasulullah SAW, “Siapakah orang yang paling patut aku berbuat baik?” Rasulullah SAW menjawab : “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Bapamu, kemudian orang yang paling hampir denganmu dan seterusnya.” (Hadis Riwayat at-Tirmizi)
Apa yang nyata, berbakti kepada kedua ibu bapa, bersikap mulia serta menunaikan hak-hak terhadap mereka adalah di antara tugas yang wajib dilaksanakan oleh umat Islam. Perintah mentaati keduanya jelas termaktub di dalam al-Quran, (Surah Luqman, ayat 14)
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dan menceraikan susunya dalam masa dua tahun; bersyukurlah kepadaku dan kepada kedua ibu bapamu; dan kepada akulah tempat kembalimu.”
Seterusnya dalam surah al-Ahqaf ayat 15 bermaksud :
Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapanya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia Telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa: "Ya Tuhanku, tunjukilah Aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya Aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya Aku bertaubat kepada Engkau dan Sesungguhnya Aku termasuk orang-orang yang berserah diri".

Pernah seorang sahabat mengadu kepada Rasulullah tentang perangai ibunya yang suka meminta-minta kepadanya. Baginda marah dan menempelak sahabat itu dengan mengatakan bahawa bukan saja dalam harta malahan dalam dirinya sendiri ada hak kedua ibubapanya. Jelas ibubapa mempunyai hak terhadap apa saja yang ada pada kita. Sejak kita di dalam kandungan, ibu menanggung segala kesakitan dengan penuh sabar. Begitu juga setelah dilahirkan, ibu mengasuh dan menjaga kita dengan penuh kasih sayang. Jika kita sakit, ibu tidak lelap tidur. Mereka berkorban apa saja untuk kita. Tetapi setelah kita besar dan boleh berdikari, sanggupkah kita mengecewakan hatinya. Oleh kerana besarnya pengorbanan ibubapa terhadap kita, maka sewajarnyalah Allah mewajibkan kita mematuhi mereka. Ganjaran di atas layanan kita terhadap ibu bapa dibalas oleh Allah tunai semasa di dunia lagi. Contohnya, jika kita mentaati mereka, anak-anak kita akan taat kepada kita. Sebaliknya jika kita menderhaka kepada mereka, anak-anak kita akan derhaka kepada kita pula.
Nabi Muhammad saw pernah bersabda: “Barangsiapa semasa paginya mendapat keredhaan ibu bapa, nescaya dibukakan baginya semua pintu syurga. Sebaliknya jika semasa pagi lagi telah menyakiti hati ibubapa, nescaya akan dimasukkan ke dalam neraka.”
Kita sebenarnya tidak berdaya membalas jasa ibu dan bapa. Hakikat ini perlulah kita insafi. Jika mereka tidak wujud di dunia, kita juga tidak akan lahir di dunia ini. Oleh sebab itu, kita digalakkan mendoakan mereka setiap kali selepas solat. Jika mereka masih hidup, layanilah mereka dengan sebaik-baik mungkin. Tetapi jika sudah meninggal dunia, selalulah menziarahi tanah perkuburan di samping mendoakan kesejahteraannya. Buatlah sebarang kebajikan seperti sedekah dan niatkan pahala untuk arwah ibu dan bapa. Mereka akan menerima pahala tersebut. Inilah sahaja bukti ketaatan yang dapat kita tunjukkan terhadapnya.
Akhirnya, ingatlah pesanan Nabi saw: “Khabarkanlah berita gembira ini kepada mereka yang berbuat baik kepada ibubapa: Buatlah apa saja bahawasanya Allah Taala telah mengampuni mereka. Dan khabarkan berita buruk kepada mereka yang menderhakai ibubapa, buatlah seberapa banyak ibadat yang disukai, bahawasanya Allah Taala tidak akan memberikan keampunan sedikitpun kepadanya.” “Ingatlah anak yang berbuat baik kepada ibubapa tidak akan masuk neraka. Dan anak yang derhaka kepada mereka tidak akan masuk syurga.”
Justeru marilah sama-sama kita menambahkan lagi rasa kecintaan kita kepada kedua ibu bapa kita untuk menjadi penyejuk mata mereka jika mereka masih hidup,sesungguhnya apa yang kita lakukan ini akan dilakukan oleh anak-anak kita kelak apabila kita telah mempunyai anak. Jika baik layanan kita pada ibu bapa kita,maka baiklah layanan yang akan kita terima dari anak-anak kita nanti dan sekaligus amalan yang kita lakukan ini akan menjadi ibadat untuk kita dan saham untuk ke syurga di akhirat kelak.
 “Apabila mati anak Adam, maka telah terputuslah amalannya melainkan tiga perkara ; Sedekah Jariah, Ilmu yang bermanfaat, Anak soleh yang mendoakan keatasnya”
[Hadith diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, al-Nasaa'i, dan al-Bukhari]

Kenangan Umrah Ziarah Ramadhan 1430H

Umrah Ziarah Ramadhan 1430H Slideshow: Asrinajmi2009’s trip from Jitra (near Alor Setar, Kedah, Malaysia) to 2 cities Medina and Mecca was created by TripAdvisor. See another Saudi Arabia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.