Jumaat, 6 Julai 2012

KEJIRANAN DALAM ISLAM



Realiti dunia hari ini, kita tidak boleh lari dari berinteraksi sesama manusia baik rakan sekerja, teman serumah, masyarakat sekampung lebih-lebih lagi jiran tetangga. Imam Nawawi telah mendefinisikan jiran sebagai mereka yang tinggal berdekatan dengan rumah kita dalam lingkungan jarak 40 buah rumah, samada dari kiri atau sebelah kanan, depan mahupun dari sebelah belakang.
Islam sebagai agama yang syumul amat memandang berat berkaitan jiran sehingga jiran itu boleh dianggap sebagai orang yang boleh mewarisi harta. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
“Sentiasalah Jibrail berwasiat kepadaku mengenai jiran, sehingga aku menyangka bahawa sesungguhnya dia (jiran) layak untuk mewarisi (mendapatkan harta pusaka)”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Bahkan Islam meletakkan nilai yang tinggi kepada sesiapa yang berbuat  baik dengan jirannya sehingga boleh dilabelkan sebagai muslim yang sejati. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Berbuat baiklah kepada jiran yang berjiran denganmu, nescaya engkau menjadi seorang muslim (yang sejati).”

Seterusnya dalam menghayati hak-hak jiran, Islam membahagikan jiran itu kepada tiga bahagian. Sabda Nabi SAW yang bermaksud :
"Jiran itu ada tiga macam. Jiran yang mempunyai satu hak, jiran yang mempunyai dua hak dan jiran yang mempunyai tiga hak. Jiran yang mempunyai tiga hak ialah jiran yang muslim yang berkerabat, maka baginya hak jiran, hak muslim dan hak kerabatnya. Adapun jiran yang mempunyai dua hak ialah jiran muslim, di mana haknya ialah hak jiran dan sebagai orang muslim. Manakala jiran yang mempunyai satu hak ialah jiran yang musyrik atau kafir."

Selain itu Nabi SAW pernah berpesan kepada Abu Zar yang bermaksud: “Wahai Abu Zar! Jika engkau memasak makanan yang berkuah, perbanyakkan kuahnya dan jangan lupa bahagian jiran engkau daripadanya.”

Perlu juga disedari bahawa jiran yang baik ialah mereka yang mengambil berat tentang jirannya, ketika sakit, kenyang atau ketika laparnya, gembira atau sedihnya. Rasulullah SAW telah memberi peringatan dengan sabdanya yang bermaksud :
"Bukanlah dari kalangan orang yang beriman, apabila ia dalam keadaan kenyang, sedangkan jirannya dalam kelaparan." 
(Hadis riwayat Bukhari)

Berdasarkan hadis di atas, Rasulullah SAW telah menjelaskan bahawa "kewajipan" kita memberi hak yang sewajarnya kepada jiran lebih-lebih lagi ketika mereka ditimpa musibah seperti sakit, kemalangan dan sebagainya. Jiran yang baik akan turut merasa sedih dan berduka ketika jiran ditimpa musibah serta segera membantunya sekadar yang termampu. Seterusnya turut merasa gembira apabila jiran mendapat khabar gembira. Inilah keindahan ajaran Islam yang mengajar umatnya sentiasa beradab dan berakhlak terutamanya sesama jiran tetangga.

Al-Ghazali dalam kitab “Bimbingan Mukmin” telah menyenaraikan hak jiran, antaranya :
§  Hendaklah seseorang itu memulakan memberi salam kepada jirannya.
§  Menziarahinya ketika sakit dan mengucapkan takziah ketika berlaku kematian dan melawati jenazahnya.
§  Jangan terlalu banyak bertanya tentang hal ehwalnya.
§  Memaafkan segala kesalahan dan kesilapannya.
§  Hendaklah menutup keaiban dan kecelaan yang berlaku pada dirinya.
§  Sentiasa bersikap lemah lembut terhadap anak-anaknya dengan tutur kata yang baik
§  Bersedia menolong jiran yang ditimpa bencana.
§  Tidak menyakiti hati jiran seperti membuang sampah di pinggir rumahnya
§  Tidak terpengaruh dengan kata-kata untuk memburuk-burukkan jiran.

Namun fenomena masyarakat hari ini khususnya di bandar-bandar atau taman-taman perumahan banyak menghadapi krisis kejiranan. Rasulullah SAW telah  memberi amaran keras dan balasan seksa yang memedihkan jika sesuatu hubungan kejiranan bertukar menjadi hubungan yang buruk. Baginda bersumpah sebanyak tiga kali berturut-turut dengan bersabda:
Maksudnya: “Demi Allah tidak beriman… Demi Allah tidak beriman… Demi Allah tidak beriman…”.Mendengarkan demikian, para sahabat gempar lalu mereka bertanya: “Siapakah yang tidak beriman itu, wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab:
Maksudnya: “Sesiapa yang jirannya tidak terselamat daripada kejahatannya.”

Seterusnya, jika seseorang jiran menyakiti dan berbalah dengan jirannya, maka itulah tanda yang menunjukkan kelemahan imannya dan penyelewengan daripada Islam. Sabda Rasulullah saw:
Maksudnya: “Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka janganlah dia menyakiti jirannya.”

Islam sebagai agama fitrah mencela individu yang menyakiti hati jiran walaupun seseorang itu dari golongan yang kuat beribadat dan banyak melakukan amal kebajikan. Rasulullah SAW telah diberitahu tentang adanya perempuan yang berpuasa di siang hari dan bersembahyang di tengah malam, tetapi ia sering menyakiti hati jirannya. Maka Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Bahawa sesungguhnya dia akan masuk neraka."


Justeru, dalam menangani masalah kejiranan yang melanda masyarakat kini , kita perlu berusaha mengatur strategi yang baik, demi memelihara keharmonian hidup berjiran, dengan kembali kepada ajaran Islam yang sebenar. Program untuk meningkatkan semangat kejiranan perlulah diadakan sekerap mungkin, agar hubungan sesama jiran terus harmoni. Banyakkanlah aktiviti kemasyarakatan seperti gotong-royong, jamuan kekeluargaan, program lawatan, aktiviti sukan dan pertandingan antara kampung, taman atau blok dan seumpamanya. Badan amal seperti rukun tetangga, tabung khairat kematian, tabung derma kilat dan sebagainya perlu diwujudkan bagi memulihkan kembali semangat kejiranan tersebut.

Aktiviti seperti ini memberi ruang meningkatkan semangat setia kawan dan persaudaraan. Aktiviti jenayah dapat dikurangkan, masalah keruntuhan moral remaja dapat dibendung dan berbagai manfaat lagi bakal diperolehi hasil dari aktiviti yang dijalankan, dengan itu kehidupan kita akan lebih tenang dan selesa, di samping mendapat keberkatan dan rahmat dari Allah SWT.

bersamalah kita hayatilah firman Allah SWT dalam Surah an-Nisaa’ ayat 36 yang bermaksud :
"Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu menyekutukan-Nya dengan sesuatu apa jua, dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat mahupun yang jauh, rakan sejawat, orang-orang musafir yang terlantar dan juga hamba sahaya yang kamu miliki, sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong, takbur dan membanggakan diri." 

Jumaat, 8 Jun 2012

BERBAKTI KEPADA KEDUA IBUBAPA


Melakukan kebaikan kepada ibubapa merupakan suatu perintah dari Allah SWT kepada setiap muslimin dan muslimat. Sebagai seorang anak,kita diingatkan agar melakukan kebaikan kepada kedua ibu bapa kerana ianya merupakan suatu ibadah dalam Islam. Seperti mana yang kita maklum,bahawa konsep ibadah dalam islam adalah syumul iaitu menyeluruh,maka berbuat baik kepada ibu bapa adalah antara ibadah yang dituntut dalam Islam sekaligus kita akan dapat menjadi penyejuk mata bagi ibu bapa kita lebih-lebih lagi apabila mereka melangkah ke usia emas. Di samping itu,kita hendaklah menghargai jasa yang telah dicurahkan oleh ibu bapa sedari kita kecil lagi sehinggalah kita berjaya menjadi kita yang sekarang.

Kita sebagai anak perlulah menghormati ibu bapa, bererti kita sentiasa menjaga hati dan perasaan mereka supaya tidak tersinggung ataupun disakiti. Dengan kata lain, segala suruhan dan larangan ibu bapa mestilah dipatuhi selagi suruhan dan larangan mereka tidak menyalahi syariat yang telah ditetapkan. Bagi sesiapa yang tidak menghormati ibu bapanya ataupun mengkhianati (mengingkari) tunjuk yang baik, maka dia (anak tersebut) dianggap telah menderhaka terhadap ibu bapanya. Bagi mereka yang derhaka kepada ibu bapanya pasti menghadapi pelbagai kesulitan hidup sewaktu di dunia dan juga di akhirat. Selain itu, menderhaka kedua ibu bapa bererti telah menderhaka kepada Allah SWT.


Dari Abdullah ban Amru r.a., katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Keredhaan Allah daripada keredhaan ibu bapa dan kemurkaan Allah daripada kemurkaan ibu bapa.” (Hadis riwayat at-Tirmizi).
Daripada Muawiyah bin Haidatal Qusyairi katanya, aku bertanya Rasulullah SAW, “Siapakah orang yang paling patut aku berbuat baik?” Rasulullah SAW menjawab : “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Bapamu, kemudian orang yang paling hampir denganmu dan seterusnya.” (Hadis Riwayat at-Tirmizi)
Apa yang nyata, berbakti kepada kedua ibu bapa, bersikap mulia serta menunaikan hak-hak terhadap mereka adalah di antara tugas yang wajib dilaksanakan oleh umat Islam. Perintah mentaati keduanya jelas termaktub di dalam al-Quran, (Surah Luqman, ayat 14)
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dan menceraikan susunya dalam masa dua tahun; bersyukurlah kepadaku dan kepada kedua ibu bapamu; dan kepada akulah tempat kembalimu.”
Seterusnya dalam surah al-Ahqaf ayat 15 bermaksud :
Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapanya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia Telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa: "Ya Tuhanku, tunjukilah Aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya Aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya Aku bertaubat kepada Engkau dan Sesungguhnya Aku termasuk orang-orang yang berserah diri".

Pernah seorang sahabat mengadu kepada Rasulullah tentang perangai ibunya yang suka meminta-minta kepadanya. Baginda marah dan menempelak sahabat itu dengan mengatakan bahawa bukan saja dalam harta malahan dalam dirinya sendiri ada hak kedua ibubapanya. Jelas ibubapa mempunyai hak terhadap apa saja yang ada pada kita. Sejak kita di dalam kandungan, ibu menanggung segala kesakitan dengan penuh sabar. Begitu juga setelah dilahirkan, ibu mengasuh dan menjaga kita dengan penuh kasih sayang. Jika kita sakit, ibu tidak lelap tidur. Mereka berkorban apa saja untuk kita. Tetapi setelah kita besar dan boleh berdikari, sanggupkah kita mengecewakan hatinya. Oleh kerana besarnya pengorbanan ibubapa terhadap kita, maka sewajarnyalah Allah mewajibkan kita mematuhi mereka. Ganjaran di atas layanan kita terhadap ibu bapa dibalas oleh Allah tunai semasa di dunia lagi. Contohnya, jika kita mentaati mereka, anak-anak kita akan taat kepada kita. Sebaliknya jika kita menderhaka kepada mereka, anak-anak kita akan derhaka kepada kita pula.
Nabi Muhammad saw pernah bersabda: “Barangsiapa semasa paginya mendapat keredhaan ibu bapa, nescaya dibukakan baginya semua pintu syurga. Sebaliknya jika semasa pagi lagi telah menyakiti hati ibubapa, nescaya akan dimasukkan ke dalam neraka.”
Kita sebenarnya tidak berdaya membalas jasa ibu dan bapa. Hakikat ini perlulah kita insafi. Jika mereka tidak wujud di dunia, kita juga tidak akan lahir di dunia ini. Oleh sebab itu, kita digalakkan mendoakan mereka setiap kali selepas solat. Jika mereka masih hidup, layanilah mereka dengan sebaik-baik mungkin. Tetapi jika sudah meninggal dunia, selalulah menziarahi tanah perkuburan di samping mendoakan kesejahteraannya. Buatlah sebarang kebajikan seperti sedekah dan niatkan pahala untuk arwah ibu dan bapa. Mereka akan menerima pahala tersebut. Inilah sahaja bukti ketaatan yang dapat kita tunjukkan terhadapnya.
Akhirnya, ingatlah pesanan Nabi saw: “Khabarkanlah berita gembira ini kepada mereka yang berbuat baik kepada ibubapa: Buatlah apa saja bahawasanya Allah Taala telah mengampuni mereka. Dan khabarkan berita buruk kepada mereka yang menderhakai ibubapa, buatlah seberapa banyak ibadat yang disukai, bahawasanya Allah Taala tidak akan memberikan keampunan sedikitpun kepadanya.” “Ingatlah anak yang berbuat baik kepada ibubapa tidak akan masuk neraka. Dan anak yang derhaka kepada mereka tidak akan masuk syurga.”
Justeru marilah sama-sama kita menambahkan lagi rasa kecintaan kita kepada kedua ibu bapa kita untuk menjadi penyejuk mata mereka jika mereka masih hidup,sesungguhnya apa yang kita lakukan ini akan dilakukan oleh anak-anak kita kelak apabila kita telah mempunyai anak. Jika baik layanan kita pada ibu bapa kita,maka baiklah layanan yang akan kita terima dari anak-anak kita nanti dan sekaligus amalan yang kita lakukan ini akan menjadi ibadat untuk kita dan saham untuk ke syurga di akhirat kelak.
 “Apabila mati anak Adam, maka telah terputuslah amalannya melainkan tiga perkara ; Sedekah Jariah, Ilmu yang bermanfaat, Anak soleh yang mendoakan keatasnya”
[Hadith diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, al-Nasaa'i, dan al-Bukhari]

Selasa, 29 Mei 2012

MASA DALAM KEHIDUPAN SEORANG MUSLIM


Islam amat mengutamakan masa. Buktinya ALLAH SWT telah bersumpah dengan masa melalui surah al-Ashr ayat 1 hingga 3 bermaksud "Demi masa sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan berpesan-pesan dengan haq (kebenaran) dan berpesan-pesan dengan kesabaran.”


Berdasarkan ayat di atas, ALLAH SWT mahukan kita hambanya supaya memberi perhatian terhadap apa yang ingin disampaikan. Ayat di atas merupakan ayat di mana kita diingatkan dengan begitu serius sekali tentang kerugian yang dilalui dalam hidup ini tanpa iman dan amal soleh. Serta tanpa tegur menegur antara satu sama lain, teguran yang berdasarkan kebenaran dan kesabaran. Ayat ini adalah ayat yang menjadi peringatan sepanjang zaman sama seperti ayat-ayat ALLAH SWT yang lain yang bersifat universal.


Antara kerugian manusia ialah kealpaan dalam melaksanakan perintah ALLAH SWT dan meninggalkan larangannya. Sebagai contoh, alangkah ruginya kita sekiranya apabila azan maghrib dilaungkan di menara masjid atau surau , kita masih lagi leka menghabiskan masa mengejar sebutir bola di tengah padang. Sedangkan azan itu bertujuan mengingatkan kita agar segera memanfaatkan masa kita untuk suatu agenda yang teramat besar dalam hidup seorang Muslim iaitu mendekatkan dan memperhambakan diri kepada Khaliq atau pencipta kita. Di sinilah terletaknya kerugian besar manusia dalam meniti kehidupan dunia fana ini. Antara sebab kenapa manusia cenderung menanggung kerugian yang telah diingatkan oleh ayat ALLAH ini ialah kerana tertipu dengan dunia yang sementara dan gagal membezakan mana yang perlu diberikan keutamaan dan sebaliknya. 





Marilah kita menghayati sabda baginda Nabi SAW yang bermaksud :


"Belum lagi kedua kaki seorang hamba bergerak pada hari kiamat, ditanyalah tentang usianya, dihabiskan untuk apa; tentang ilmunya, digunakan untuk mengerjakan apa; tentang hartanya, diperoleh dari mana dan dibelanjakan untuk apa; tentang badannya, digerakkan untuk apa." 
(Hadis Riwayat Tirmidzi). 


Justeru, untuk mengelakkan kecenderungan kepada kerugian besar ini, ALLAH telah menggariskan empat syarat dalam ayat 1 hingga 3 Surah al-Ashr untuk diikuti oleh manusia dalam semua urusan kehidupan mereka iaitu :
beriman 
amal soleh 
berpesan dengan kebenaran 
berpesan dengan kesabaran


Beriman bermakna menerima segala perintah dengan redha tanpa sebarang persoalan atau bantahan termasuk perkara-perkara ghaib. Beriman juga bermakna meninggal serta menjaga larangan dengan teliti dan berhati hati. Kalau perkara yang dilarang dengan jelas maka ia akan tinggalkannya walaupun ada suara-suara menyifatkannya sebagai fanatik, taksub, jumud dan sebagainya. Sebagai Muslim kita tidak boleh  mempertikai larangan ALLAH bahkan wajib dijauhi.


Amal soleh pula bermaksud melakukan amal-amal yang disuruh agama dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh. Termasuk dalam amal yang disuruh agama ini ialah tugas menyeru amal maaruf dan mencegah kemungkaran. satu peringatan penting buat setiap manusia agar memanfaatkan masa dengan sebaik mungkin.


Menurut Ibnu Jauzi: “Terkadang manusia berada dalam keadaan sihat, namun ia tidak memiliki waktu lapang disebabkan kesibukan mengerjakan urusan dunianya. Dan terkadang pula seseorang itu mempunyai masa lapang, tetapi ia dalam keadaan tidak sihat. Apabila terkumpul pada seseorang waktu lapang dan nikmat sihat, maka sungguh akan datang rasa malas dalam melaksanakan ketaatan.” Itulah manusia yang telah tertipu (terpedaya). Inilah nasihat yang amat baik buat semua dan tetap relevan sepanjang zaman kerana kita sangat mudah terpedaya dengan masa sihat dan waktu lapang. Sepatutnya masa itu kita gunakan dengan urusan dunia dan akhirat.


Selain itu, baginda Nabi SAW mengingatkan kita agar sentiasa berwaspada dan bersegera dalam melaksanakan amal kebaikan, antaranya sabda baginda yang bermaksud :
"Laksanakan segera amal soleh kerana tujuh hal: sebelum datang kemiskinan yang membuatmu lupa, kekayaan yang menyesatkan, penyakit yang membinasakan, ketuaan yang melumpuhkan, kematian yang mendadak, dajal sebagai makhluk terjahat yang senantiasa mengintip atau datangnya kiamat yang sangat pahit dan amat mengerikan." (Hadis Riwayat Tirmidzi).


Islam adalah agama nasihat. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
“Agama itu nasihat. Agama itu nasihat. Agama itu nasihat. Maka sahabat pun bertanya: Kepada siapa? Jawab Baginda: Kepada Allah, kepada Kitab-Nya, kepada Rasul-Nya, kepada pemimpin kaum muslimin dan juga orang awam muslimin.” 
(Hadis riwayat Muslim).


Ayat di atas juga meletakkan syarat agar kita bukan sahaja beriman dan beramal soleh secara individu tetapi perlu juga keluar kepada masyarakat untuk mengajak mereka kepada kebenaran. Banyak hadis yang menjelaskan betapa pentingnya tugas menyampaikan kebenaran secara istiqamah. Kita bukan sahaja disuruh melakukan segala suruhan dan meninggalkan larangan agama secara individu tetapi turut dituntut untuk menyampaikan suruhan dan larangan ini secara istiqamah kepada masyarakat.
Demikianlah secara umumnya pesanan ALLAH yang dimulakan dengan sumpah waktu ini kepada kita semua. Sekaligus mengingatkan tugas politik kita sesuai dengan konsep kesyumulan Islam sebagai cara hidup. Kita tidak boleh lari dari tugas politik ini kerana di sana terkandung keperluan untuk menegakkan kebenaran serta kebaikan yang disuruh agama dan mencegah kemungkaran serta kemaksiatan kepada ALLAH.
Maka, barang siapa yang mengikuti panduan ini, insya Allah akan terlepaslah dari sumpah ALLAH dan terlepaslah dari kerugian yang besar. Barangsiapa yang berada di luar panduan ini maka rugilah  mereka.


Suatu hari, Imam al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya. Lalu Imam Al-Ghazali bertanya beberapa soalan antaranya, " Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?" 
Murid-muridnya ada yang menjawab negara China, bulan, matahari dan bintang-bintang. Lalu Imam al-Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang mereka berikan adalah benar. Tapi yang paling benar adalah "masa lalu". Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak bisa kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.


Justeru marilah dalam saki baki usia kita yang masih ada, kita merancang masa kita dengan amalan yang berfaedah sebagai bekalan untuk kita bawa mengadap Allah Azzawajalla suatu hari nanti. Janganlah apabila kita berada di alam akhirat baru kita sedar kesilapan yang kita lakukan selama hidup di dunia ini. Firman Allah dalam surah al-Kahfi, ayat 103 & 104 yang bermaksud :
"Katakanlah (wahai Muhammad): 'Mahukah, kami khabarkan kepada kamu akan orang-orang yang rugi serugi-ruginya amal-amal perbuatannya?' (Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan'."

Kenangan Umrah Ziarah Ramadhan 1430H

Umrah Ziarah Ramadhan 1430H Slideshow: Asrinajmi2009’s trip from Jitra (near Alor Setar, Kedah, Malaysia) to 2 cities Medina and Mecca was created by TripAdvisor. See another Saudi Arabia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.