Selasa, 10 Mac 2020

KHUTBAH : AYAH DAN IBU TIKET KE SYURGA


Khutbah disiarkan dalam Laman Web Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah
08 Februari 2019/03 Jamadil Akhir 1440

KHUTBAH : AYAH DAN IBU TIKET KE SYURGA
Oleh : Ustaz Hj Asri Bin Md Saman @ Osman

Maksudnya : “Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak mengabdikan diri melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sam-pai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau ber-kata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Uff", dan jan-ganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)”.

SIDANG JUMAAT RAHIMAKUMULLAH,
Hari ini Jumaat penghulu segala hari. Khatib mengambil kesempatan mengajak sidang hadirin dan diri khatib agar bertaqwa kepada Allah SWT. Taqwa adalah satu pesanan yang wajib diperingatkan oleh khatib apabila berkhutbah dan kalimah taqwa ini telah disebut sebanyak 272 kali di dalam al-Quran.

SIDANG JUMAAT SEKALIAN,
Ayah dan ibu adalah insan yang istimewa dan mulia di sisi Allah SWT. Justeru Islam men-yanjung tinggi kedudukan ayah dan ibu sehingga Allah SWT memerintahkan kita supaya berbuat baik kepada kedua ayah dan ibu selepas perintah mengabdikan diri kepada-Nya.
Berdasarkan ayat yang dibacakan tadi, Allah SWT dengan tegas menjelaskan peranan dan tanggungjawab anak terhadap kedua ayah dan ibu. Allah SWT mengarahkan agar anak-anak sentiasa taat dan patuh kepada ayah dan ibu dengan sentiasa berbuat baik kepada keduanya dan bertutur dengan kedua ayah dan ibu menggunakan bahasa yang lembut dan sopan.
Justeru, Islam amat menitik-beratkan persoalan institusi kekeluargaan yang berasaskan kasih-sayang. Malah setiap anak dituntut agar berakhlak dengan akhlak yang mulia se-masa bergaul dan berbicara dengan kedua ayah dan ibu, lebih-lebih lagi setelah keduanya mencapai usia tua, dalam keadaan lemah dan kadang kala ada yang sampai peringkat nyanyuk.



SIDANG JUMAAT YANG DIRAHMATI ALLAH,
Antara ayah dan ibu, siapa yang perlu diutamakan? Nabi SAW menyarankan kita supaya lebih mengutamakan ibu. Kenapa? Ini kerana pada setiap ibu yang melahirkan anak su-dah pasti ada tersimpan kesan parut melahirkan anak.
Sabda Nabi SAW yang bermaksud :

“Pernah Muawiyah bin Haidah al-Qusairi bertanya kepada Rasulullah SAW siapakah yang wajib ditaati? Jawab Rasulullah SAW: “Ibumu.” Tiga kali Nabi ditanya dan itulah juga jawapan yang sama diberikan. Yang terakhir barulah baginda menyatakan: “Ayahmu, kemudian yang terdekat dan yang daripada kerabat.” (Riwayat Muslim).
Penderitaan seorang ibu mengandung dan melahirkan anak telah dihargai Allah SWT dan dirakamkan dalam firmanNya dalam surah Luqman, ayat 14 :

Maksudnya : “Dan Kami wasiatkan kepada manusia terhadap ibu bapanya. Ibunya men-gandungkan dengan (menderita) kelemahan di atas kelemahan dan menceraikannya daripada susuan dalam dua tahun (iaitu): Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada ibu ba-pamu. Kepada-Ku tempat kembali.”
Justeru Allah SWT telah mewajibkan para anak agar berbakti kepada kedua ayah dan ibu tidak terhad semasa mereka masih bernyawa, bahkan setelah mereka bertemu Allah SWT. Perbanyakkan berdoa kepada mereka sekiranya mereka telah kembali menemui Allah Azzawajalla.

SAUDARAKU SIDANG JUMAAT RAHIMAKUMULLAH,
Selain itu, Rasulullah SAW juga bersabda yang bermaksud :
“Tidak terbalas jasa seorang anak terhadap orang tuanya melainkan apabila dia men-dapati orang tuanya menjadi hamba, lalu dibeli dan dimerdekakannya”.
(Riwayat Muslim)

Berdasarkan hadis di atas, pengorbanan ayah dan ibu tidak dapat dinilai dan tidak mung-kin dapat dibalas jasa mereka berdua dengan apa yang ada didunia ini. Anak-anak hen-daklah mengenangkan jasa ayah dan ibu dan membalas budi mereka dengan sebaik-baiknya.
Dalam sebuah lagi hadis yang diriwayatkan Imam Muslim daripada Abu Hurairah RA ba-hawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:


“Amat malanglah! Amat malanglah! Dan amat malanglah. Maka Rasulullah ditanya: Siapakah orang yang amat malang itu wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Seseo-rang yang mendapati kedua-dua ibu bapanya atau seorang daripada mereka sudah tua namun dia masih gagal memasuki syurga (lantaran gagal berkhidmat kepada mereka).”

SIDANG JUMAAT YANG DIRAHMATI ALLAH SEKALIAN,
Sedih dan memeranjatkan, mutakhir ini terdapat segelintir daripada anak-anak yang sanggup mengeluarkan kata-kata kesat kepada ayah dan ibu, memaki ayah dan ibu di ha-dapan khalayak, memukul ayah dan ibu, malah sanggup meninggalkan ayah dan ibu di rumah orang tua dan membiarkan mereka sebatang kara serta langsung tidak datang menjenguk mereka.

Marilah kita menginsafi bahawa ayah dan ibu adalah anugerah dan rezeki Allah yang ti-dak terhingga kepada kita. Marilah kita bersyukur kerana dalam kalangan kita ada yang Allah takdirkan ia tidak mendapat sentuhan kasih sayang daripada ayah dan ibu. Tiba-tiba kita yang Allah kurniakan sentuhan kasih sayang ayah dan ibu sewaktu kecil, kita mensia-siakan mereka lebih-lebih lagi sewaktu mereka lemah dan tidak memiliki daya kekuatan serta amat mengharapkan bantuan anak-anak. Inilah yang dikatakan si tanggang moden dan watak ini samalah sebagaimana al-Qamah. Seorang lelaki soleh pada zaman Rasulul-lah SAW yang tidak diizinkan Allah melafazkan 2 kalimah syahadah ketika berada dalam keadaan nazak sekalipun telah berulangkali diajar dan dituturkan di telinganya.

Kes ini diadukan kepada Rasulullah SAW. Ringkas ceritanya, baginda meminta ibu pe-muda tersebut memaafkan dan meredhai terhadap anaknya, Al-Qamah. Selepas si ibu meredhai anaknya, Al-Qamah, barulah beliau dapat mengucapkan dua kalimah syaha-dah dan sejurus selepas itu, beliau meninggal dunia.

SIDANG JUMAAT RAHIMAKUMULLAH
Rasulullah SAW lebih jelas menegaskan mengenai dosa besar ini di dalam sabda Baginda yang bermaksud:


“Mahukah kamu aku khabarkan tentang dosa besar? Kami (sahabat menjawab: Ya, tentu wahai Rasulullah. Beliau bersabda: "Ada tiga, iaitu menyekutukan Allah, der-haka kepada kedua ibu bapa dan ucapan dusta dan kesaksian dusta, Baginda mengu-langinya berkali-kali sehingga kami berkata mudah-mudahan baginda diam." (Riwayat Imam Al-Bukhari)

"Ketika engkau masih kecil, tangan ini yang memberimu makan. Engkau minum juga aku yang tuangkan. Apabila dirimu sakit, aku berjaga semalaman. Kerana sakitmu itu aku mengeluh kerisauan. Tetapi, di saat engkau dewasa dan mencapai tujuan, Ku lihat pada dirimu apa yang tak ku harapkan. Kau balas aku dengan kekasaran. Seakan-akan nikmat dan anugerah engkau yang berikan."
Mendengar bait-bait syair lelaki tua itu, berlinanganlah air mata Rasulullah SAW seraya bersabda yang bermaksud: “Kamu dan hartamu milik ayahmu."
(Riwayat Ibnu Majah)

BERBAKTI KEPADA KEDUA IBUBAPA


BERBAKTI KEPADA KEDUA IBUBAPA
Oleh : Ustaz Hj. Asri bin Md Saman @ Osman

Melakukan kebaikan kepada ibubapa merupakan suatu perintah dari Allah SWT kepada setiap muslimin dan muslimat. Sebagai seorang anak,kita diingatkan agar melakukan kebaikan kepada kedua ibu bapa kerana ianya merupakan suatu ibadah dalam Islam. Seperti mana yang kita maklum,bahawa konsep ibadah dalam islam adalah syumul iaitu menyeluruh,maka berbuat baik kepada ibu bapa adalah antara ibadah yang dituntut dalam Islam sekaligus kita akan dapat menjadi penyejuk mata bagi ibu bapa kita lebih-lebih lagi apabila mereka melangkah ke usia emas. Di samping itu,kita hendaklah menghargai jasa yang telah dicurahkan oleh ibu bapa sedari kita kecil lagi sehinggalah kita berjaya menjadi kita yang sekarang.

Kita sebagai anak perlulah menghormati ibu bapa, bererti kita sentiasa menjaga hati dan perasaan mereka supaya tidak tersinggung ataupun disakiti. Dengan kata lain, segala suruhan dan larangan ibu bapa mestilah dipatuhi selagi suruhan dan larangan mereka tidak menyalahi syariat yang telah ditetapkan. Bagi sesiapa yang tidak menghormati ibu bapanya ataupun mengkhianati (mengingkari) tunjuk yang baik, maka dia (anak tersebut) dianggap telah menderhaka terhadap ibu bapanya. Bagi mereka yang derhaka kepada ibu bapanya pasti menghadapi pelbagai kesulitan hidup sewaktu di dunia dan juga di akhirat. Selain itu, menderhaka kedua ibu bapa bererti telah menderhaka kepada Allah SWT.

Dari Abdullah ban Amru r.a., katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Keredhaan Allah daripada keredhaan ibu bapa dan kemurkaan Allah daripada kemurkaan ibu bapa.” (Hadis riwayat at-Tirmizi).
Daripada Muawiyah bin Haidatal Qusyairi katanya, aku bertanya Rasulullah SAW, “Siapakah orang yang paling patut aku berbuat baik?” Rasulullah SAW menjawab : “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Bapamu, kemudian orang yang paling hampir denganmu dan seterusnya.” (Hadis Riwayat at-Tirmizi)
Apa yang nyata, berbakti kepada kedua ibu bapa, bersikap mulia serta menunaikan hak-hak terhadap mereka adalah di antara tugas yang wajib dilaksanakan oleh umat Islam. Perintah mentaati keduanya jelas termaktub di dalam al-Quran, (Surah Luqman, ayat 14)
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dan menceraikan susunya dalam masa dua tahun; bersyukurlah kepadaku dan kepada kedua ibu bapamu; dan kepada akulah tempat kembalimu.”
Seterusnya dalam surah al-Ahqaf ayat 15 bermaksud :
Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapanya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia Telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa: "Ya Tuhanku, tunjukilah Aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya Aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya Aku bertaubat kepada Engkau dan Sesungguhnya Aku termasuk orang-orang yang berserah diri".

Pernah seorang sahabat mengadu kepada Rasulullah tentang perangai ibunya yang suka meminta-minta kepadanya. Baginda marah dan menempelak sahabat itu dengan mengatakan bahawa bukan saja dalam harta malahan dalam dirinya sendiri ada hak kedua ibubapanya. Jelas ibubapa mempunyai hak terhadap apa saja yang ada pada kita. Sejak kita di dalam kandungan, ibu menanggung segala kesakitan dengan penuh sabar. Begitu juga setelah dilahirkan, ibu mengasuh dan menjaga kita dengan penuh kasih sayang. Jika kita sakit, ibu tidak lelap tidur. Mereka berkorban apa saja untuk kita. Tetapi setelah kita besar dan boleh berdikari, sanggupkah kita mengecewakan hatinya. Oleh kerana besarnya pengorbanan ibubapa terhadap kita, maka sewajarnyalah Allah mewajibkan kita mematuhi mereka. Ganjaran di atas layanan kita terhadap ibu bapa dibalas oleh Allah tunai semasa di dunia lagi. Contohnya, jika kita mentaati mereka, anak-anak kita akan taat kepada kita. Sebaliknya jika kita menderhaka kepada mereka, anak-anak kita akan derhaka kepada kita pula.
Nabi Muhammad saw pernah bersabda: “Barangsiapa semasa paginya mendapat keredhaan ibu bapa, nescaya dibukakan baginya semua pintu syurga. Sebaliknya jika semasa pagi lagi telah menyakiti hati ibubapa, nescaya akan dimasukkan ke dalam neraka.”
Kita sebenarnya tidak berdaya membalas jasa ibu dan bapa. Hakikat ini perlulah kita insafi. Jika mereka tidak wujud di dunia, kita juga tidak akan lahir di dunia ini. Oleh sebab itu, kita digalakkan mendoakan mereka setiap kali selepas solat. Jika mereka masih hidup, layanilah mereka dengan sebaik-baik mungkin. Tetapi jika sudah meninggal dunia, selalulah menziarahi tanah perkuburan di samping mendoakan kesejahteraannya. Buatlah sebarang kebajikan seperti sedekah dan niatkan pahala untuk arwah ibu dan bapa. Mereka akan menerima pahala tersebut. Inilah sahaja bukti ketaatan yang dapat kita tunjukkan terhadapnya.
Akhirnya, ingatlah pesanan Nabi saw: “Khabarkanlah berita gembira ini kepada mereka yang berbuat baik kepada ibubapa: Buatlah apa saja bahawasanya Allah Taala telah mengampuni mereka. Dan khabarkan berita buruk kepada mereka yang menderhakai ibubapa, buatlah seberapa banyak ibadat yang disukai, bahawasanya Allah Taala tidak akan memberikan keampunan sedikitpun kepadanya.” “Ingatlah anak yang berbuat baik kepada ibubapa tidak akan masuk neraka. Dan anak yang derhaka kepada mereka tidak akan masuk syurga.”
Justeru marilah sama-sama kita menambahkan lagi rasa kecintaan kita kepada kedua ibu bapa kita untuk menjadi penyejuk mata mereka jika mereka masih hidup,sesungguhnya apa yang kita lakukan ini akan dilakukan oleh anak-anak kita kelak apabila kita telah mempunyai anak. Jika baik layanan kita pada ibu bapa kita,maka baiklah layanan yang akan kita terima dari anak-anak kita nanti dan sekaligus amalan yang kita lakukan ini akan menjadi ibadat untuk kita dan saham untuk ke syurga di akhirat kelak.
 “Apabila mati anak Adam, maka telah terputuslah amalannya melainkan tiga perkara ; Sedekah Jariah, Ilmu yang bermanfaat, Anak soleh yang mendoakan keatasnya”
[Hadith diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, al-Nasaa'i, dan al-Bukhari]


Penulis adalah Ketua Jabatan, Jabatan Pendidikan Islam dan Moral, Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman 06000 Jitra, Kedah Darul Aman.

RASULULLAH SAW MODEL GURU UNGGUL

RASULULLAH SAW MODEL GURU UNGGUL

Oleh: Ustaz Hj. Asri Bin Md Saman @ Osman

Allah SWT telah menegaskan dalam al-Quran bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW merupakan pendidik kepada semua manusia. Antaranya firman Allah SWT bermaksud :

“Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad SAW) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad SAW) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.”
Surah al-Jumuah : 2

Selain dalil al-quran, hadis daripada Abdullah bin Amru bin al-Asr juga membuktikan bahawa baginda SAW adalah pendidik :
“Pada suatu hari Rasulullah SAW keluar dari bilik dan masuk ke dalam masjid. Di dalamnya terdapat dua kelompok, satu sedang membaca al-Quran dan berdoa kepada Allah SWT dan satu lagi sedang berada di dalam majlis ilmu. Lalu Baginda bersabda ; kedua-dua kelompok adalah baik. Golongan pertama membaca al-Quran dan berdoa kepada Allah SWT nescaya akan diqabulkan doa-doa mereka atau tidak diqabulkannya. Manakala golongan kedua pula mengajar dan belajar dan sesungguhnya daku diutuskan sebagai seorang guru yang mendidik. Lantas Baginda SAW duduk bersama mereka (Golongan majlis ilmu)

Sejarah telah membuktikan bahawa Nabi SAW adalah pendidik terunggul dan tidak mampu ditandingi oleh sesiapa pun. Baginda mampu mendidik manusia yang begitu rosak akhlaknya sebelum kedatangan baginda bertukar secara mendadak menjadi positif dan mampu mengamalkan akhlak yang terpuji.Banyak kisah dan peristiwa dilalui Rasulullah SAW mempamerkan perwatakan luhur pendidik yang unggul untuk dicontohi, relevan dan sesuai untuk dipraktikkan di sepanjang zaman.
        
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik: “Sedang kami berada dalam masjid bersama Rasulullah SAW, seorang Badwi datang dan duduk mencangkung membuang air kencing di dalam masjid. Sahabat berkata kepada lelaki Badwi itu: Berhenti! Berhenti!”
Namun Rasulullah SAW berkata: “Jangan ganggu dan biarkan dia sendiri.” Oleh demikian, mereka pun membiarkan saja lelaki itu selesai membuang air kencingnya. Kemudian Rasulullah SAW memanggil lelaki berkenaan dan berkata kepadanya: “Di dalam masjid tidak dibenarkan melakukan perkara seperti membuang air kencing atau membuat kerosakan kerana masjid tempat beribadat kepada Allah, tempat solat dan membaca al-Quran.” Kemudian Rasulullah SAW mengarahkan seorang lelaki supaya mengambil sebaldi air untuk membasuh kawasan tempat lelaki Badwi itu kencing.

Iktibar yang boleh diambil daripada kisah itu ialah jangan bersikap terburu-buru terhadap orang yang melakukan kesalahan. Rasulullah SAW dalam peristiwa itu jelas mempamerkan sikap berpandangan jauh dalam menghadapi sesuatu keadaan. 

Menegur kesalahan seseorang dengan cara berhemah dan lemah lembut disertakan penjelasan terperinci kesalahan dilakukan adalah prinsip pendidikan yang dibawa Nabi SAW dan inilah contoh seharusnya diikuti guru.

Kisah Rasulullah SAW itu juga mengajar perlu bersikap lemah lembut apabila mengendalikan seseorang yang jahil dan mestilah mengajar orang seperti itu perkara yang patut diketahuinya tanpa memarahinya, selagi dia tidak menunjukkan sikap berdegil.

Imam al-Ghazali pernah menggariskan beberapa kriteria unggul seorang pendidik antaranya, guru harus sabar menerima pelbagai masalah pelajar dan menerimanya dengan baik. Guru hendaklah bersifat penyayang dan tidak pilih kasih terhadap anak didiknya.

Guru yang penyabar dan penyayang akan berjaya dalam kerjayanya. Apabila nilai itu tersemat kukuh, guru pasti akan menyedari bahawa sabar itu memberkati usaha gigihnya mendidik.

Selain itu, guru juga perlu bersedia menerima kepelbagaian watak dan perbezaan tahap kecerdasan anak didik supaya proses pengajaran akan dapat dilaksanakan dengan fikiran tenang.

Diriwayatkan daripada Abu Musa, Rasulullah SAW ada mengatakan: “Sesungguhnya perumpamaan hidayah (petunjuk) dan ilmu Allah yang menjadikan aku sebagai utusan itu seperti hujan yang turun ke bumi. Di antara bumi itu ada sebidang tanah subur yang menyerap air dan sebidang tanah itu rumput hijau tumbuh subur. Ada juga sebidang tanah yang tidak menumbuhkan apa-apa, walaupun tanah itu penuh dengan air. Padahal Allah menurunkan air supaya manusia dapat meminumnya, menghilangkan rasa haus dan menanam. Ada juga sekelompok orang yang mempunyai tanah gersang yang tidak ada air dan tidak tumbuh apapun di tanah itu. Gambaran seperti orang yang mempunyai ilmu agama Allah dan mahu memanfaatkan sesuatu yang menyebabkan aku diutuskan oleh Allah, kemudian orang itu mempelajari dan mengerjakannya. Dan seperti orang yang sedikitpun tidak tertarik dengan apa yang telah menyebabkan aku diutuskan oleh Allah. Dia tidak mendapat petunjuk dari Allah yang kerananya aku utusan-Nya.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) 

Hadis ini menggambarkan perbezaan manusia, begitu juga pelajar yang mempunyai aneka ragam baik dari segi pemahaman dan mengingati pengajaran guru serta watak. Justeru guru perlu bijak  dalam menangani masalah yang timbul  semasa berhadapan dengan pelajar terutama pada zaman yang penuh dengan dugaan ini.
Dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW menerangkan: “Kami para Nabi diperintahkan untuk mengunjungi rumah orang dan mengajar mereka sesuai dengan kemampuan mereka.” (Hadis riwayat Abu Daud) 
Ini menjelaskan kepada kita bahawa proses pendidikan dan pengajaran adalah satu metodologi perlu melihat kepada pelbagai aspek seperti psikologi, sosiologi dan daya taakulan seseorang pelajar. Gabungan ilmu pengetahuan itu akan membolehkan guru mengajar dengan berkesan dan menarik minat anak didiknya mengikuti isi pengajaran.
        
Bagi seseorang pelajar pula perasaan kasih dan sayang terhadap guru perlu sentiasa tersemai di dalam jiwa masing-masing. Jangan ada sama sekali perasaan benci pada guru walaupun tindakannya adakala mengecewakan kita. Hubungan dengan guru adalah berterusan dari dunia hingga akhirat. Tambahan pula, Islam mengiktiraf guru sebagai orang yang berjasa melalui didikan dan bimbingannya yang mengeluarkan kita dari yang kurang baik kepada lebih baik, dari kejahilan kepada berpengetahuan. Rasulullah SAW pernah bersabda: “Muliakan orang yang kamu belajar daripadanya”.
(Al-Mawardi)    

Kesimpulannya, guru yang memberi dan menyebarkan ilmu yang berguna merupakan insan yang mulia di sisi Allah. Nabi pernah bersabda, maksudnya: “Apabila mati seseorang insan, maka akan terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara, iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan daripadanya dan doa anak soleh yang sentiasa mendoakannya.” (Diriwayatkan oleh Abu Hurairah)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Penulis merupakan Ketua Jabatan, Jabatan Pendidikan Islam dan Moral,
Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman 06000 Jitra, 
Kedah Darul Aman.

Isnin, 24 September 2018

Didik Anak Istiqamah Solat


Anak merupakan suatu anugerah Allah SWT yang amat berharga buat pasangan suami isteri. Sesebuah mahligai perkahwinan yang dibina akan bertambah ceria dengan kehadiran anak. Namun, ada pasangan yang diuji Allah SWT dengan tidak dianugerahkan anak. Mungkin ada hikmah yang hanya Allah SWT Maha Mengetahuinya. Bagi pasangan yang dikurniakan Allah SWT dengan anak maka pasangan tersebut merupakan pasangan yang bertuah dan berbahagia sekiranya anak yang dikurniakan itu mampu membantu mereka untuk masuk ke syurga Allah SWT sebagaimana yang dinyatakan dalam hadis baginda Nabi SAW yang bermaksud :
“Apabila matinya seorang manusia, terputuslah pahala amalannya kecuali dari tiga perkara: iaitu sedekah jariah, imu yang bermanfaat, anak yang soleh yang mendoakan untuknya”. (Riwayat Imam Muslim)
Justeru perkara utama yang perlu ditekankan oleh para ibu bapa ialah memikir dan merancang bagaimanakah melahirkan anak dan zuriat serta mendidik mereka menjadi zuriat yang soleh. Salah satu faktor ialah para ibu bapa wajib memastikan anak-anak supaya sentiasa mendirikan solat dan menjaga ibadah-ibadah wajib yang lain yang difardhukan oleh Allah SWT. Rasulullah SAW sendiri telah berpesan kepada kita supaya mengambil berat perihal solat anak-anak, sebagaimana sabda baginda SAW yang bermaksud :
“Suruhlah anak kamu mengerjakan solat apabila ia telah berumur tujuh tahun dan pukullah mereka jika enggan mengerjakan solat sedangkan mereka telah berumur sepuluh tahun”.
(Riwayat Imam Ahmad, Abu Daud dan al-Hakim dari Abdullah bin Amru RA)
Persoalannya kenapakah Islam mementingkan solat ? Sebagai jawapan, solat adalah tiang agama dan menunaikan solat bererti menegakkan agama, meninggalkannya bererti mengabaikan agama. Dalam pendidikan, solat mempunyai rahsia didikan yang amat hebat kepada anak-anak. Melalui amalan solat, anak-anak akan terdidik dengan perkara mengutamakan masa sebagaimana arahan agar kita menunaikan solat di awal waktu. Melalui amalan solat, anak-anak dilatih sentiasa menjaga kebersihan diri sebagaimana wajibnya mereka mengambil wudhuk sebelum melaksanakan solat. Melalui amalan solat, anak akan dilatih agar sentiasa mematuhi arahan, sebagaimana makmum mematuhi setiap arahan yang dilafazkan oleh imam dalam solat berjemaah.
Selain itu, melalui solat kita dapat mendidik anak-anak agar sentiasa mengingati Allah SWT dan merasai bahawa dirinya sentiasa diawasi oleh Allah SWT. Justeru solat menjadi  benteng kukuh pada anak-anak daripada keruntuhan ahklak dan gejala sosial.
Allah SWT telah menegaskan bahawa solat mampu mencegah manusia dari melakukan dosa dan kemungkaran sebagaimana yang ditegaskan dalam al-Quran surah al-ankabut ayat 45 yang bermaksud :
Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar”.

Dalam dunia globalisasi kini, adalah mustahil bagi ibu bapa mengawal dan mengekori anak-anak ke mana saja mereka pergi untuk memastikan mereka berbuat baik di mana-mana sahaja mereka berada. Namun jika kita berjaya mendidik mereka dengan solat sehingga solat itu melekat dalam jiwa mereka, yakinlah bahawa sekalipun tanpa kehadiran kita, mereka akan tetap istiqamah dengan kebaikan kerana solat akan menjadi benteng pertahanan mereka dari melakukan kejahatan dan kemaksiatan.
Sejarah telah menggambarkan bahawa Nabi Ibrahim AS adalah salah seorang nabi yang sangat mementingkan solat terutama kepada zuriat. Baginda Nabi Ibrahim AS telah berdoa kepada Allah SWT agar baginda dan anak cucunya sentiasa komited dan istiqamah dalam mengerjakan solat. Permohonan itu telah dirakamkan di dalam firman Allah SWT dalam surah Ibrahim ayat 40 yang bermaksud :
 “Ya Tuhan, Jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang mendirikan solat. Ya Tuhan Kami, Perkenankanlah doaku”.
Ayuh para ibu bapa sekalian, sedarilah akan tanggungjawab yang akan disoal oleh Allah SWT. Apakah zuriat yang bakal kita tinggalkan nanti, adalah zuriat yang dapat istiqamah menunaikan solat. Atau adakah zuriat yang akan kita tinggalkan nanti bakal adalah zuriat yang mengabaikan solat dan perintah-perintah Allah SWT yang lain ? Berusahalah selagi kita diberi kesempatan oleh Allah SWT dengan mengajak anak-anak dan ahli keluarga kita menunaikan amanah solat ini dengan sebaik mungkin. Ibu bapa perlu sedar, anak-anak ibarat kain putih dan ibu bapa yang bertanggungjawab mencorakkannya dengan corak yang berpaksikan ajaran agama sebagaimana sabda Rasulullah SAW :
‏ ‏
"Setiap anak dilahirkan dalam keadaan  fitrah, kedua orang tuanya yang menjadikannya sebagai Yahudi, Nashrani atau Majusi.."
(Riwayat Bukhari dan Muslim dari Abi Hurairah)

Akhirnya, setiap ibu bapa perlu sedar akan peranan dan tanggungjawab masing-masing agar zuriat kita nanti sentiasa hidup dalam keadaan tunduk dan patuh kepada pencipta-Nya serta tidak melanggar syariat-syariat yang ditetapkan. Marilah kita mulakan pada ahli kita agar keluarga muslim dapat diwujudkan seterusnya lahirlah masyarakat muslim dan seterusnya terbinanya negara yang mendapat keredhaan dan perlindungan Allah SWT.



Ustaz Asri bin Md Saman @ Osman

Khamis, 4 Januari 2018

SESI PERSEKOLAHAN 2018


Alhamdulillah....syukur ke hadrat Ilahi kerana masih dipanjangkan usia hingga ke saat ini. Masa silih berganti, cuma antara kita sedar atau tidak kita telah melangkah masuk ke tahun 2018 lebih kurang 4 hari. Terlalu pantas.
Bagi ibu bapa yang punyai anak dan mengurus mereka untuk sesi persekolahan 2018. Alhamdulillah telah selesai dan seronok melihat teletah anak-anak pada hari permulaan sekolah sesi 2018. Segala wang ringgit yang dibelanjakan sebagai persediaan untuk anak-anak belajar memang memenatkan. tapi setelah melihat wajah anak-anak menggalas beg melangkah ke sekolah segala jerit payah tersebut hilang sekelip mata. Syukur tidak terhingga Ya Allah.
Moga anak-anak mencapai kejayaan yang cemerlang sepanjang 2018 dan tahun-tahun seterusnya. Ameen

Jumaat, 12 Mei 2017

SELAMAT HARI GURU...TERIMA KASIH CIKGU

Rasulullah Model Guru Unggul
Oleh: Asri bin Md Saman @ Osman

Allah SWT telah menegaskan dalam al-Quran bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW merupakan pendidik kepada semua manusia. Antaranya firman Allah yang bermaksud :

“Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.”
Surah al-Jumuah : 2

Selain dalil al-quran, hadis daripada Abdullah bin amru bin al-Asr juga membuktikan bahawa baginda SAW adalah pendidik :
“Pada suatu hari Rasulullah SAW keluar dari bilik dan masuk ke dalam masjid. Di dalamnya terdapat dua kelompok, satu sedang membaca al-Quran dan berdoa kepada Allah dan satu lagi sedang berada di dalam majlis ilmu. Lalu baginda bersabda ; kedua-dua kelompok adalah baik. Golongan pertama membaca al-Quran dan berdoa kepada Allah nescaya akan diqabulkan doa-doa mereka atau tidak diqabulkannya. Manakala golongan kedua pula mengajar dan belajar dan sesungguhnya daku diutuskan sebagai seorang guru yang mendidik. Lantas baginda SAW duduk bersama mereka (Golongan majlis ilmu)

Sejarah telah membuktikan bahawa Nabi SAW adalah pendidik terunggul dan tidak mampu ditandingi oleh sesiapa pun. Baginda mampu mendidik manusia yang begitu rosak akhlaknya sebelum kedatangan baginda bertukar secara mendadak menjadi positif dan mampu mengamalkan akhlak yang terpuji.Banyak kisah dan peristiwa dilalui Rasulullah SAW mempamerkan perwatakan luhur pendidik yang unggul untuk dicontohi,relevan dan sesuai untuk dipraktikkan di sepanjang zaman.
        
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik: “Sedang kami berada dalam masjid bersama Rasulullah SAW, seorang Badwi datang dan duduk mencangkung membuang air kencing di dalam masjid. Sahabat berkata kepada lelaki Badwi itu: Berhenti! Berhenti!”
Namun Rasulullah SAW berkata: “Jangan ganggu dan biarkan dia sendiri.” Oleh demikian, mereka pun membiarkan saja lelaki itu selesai membuang air kencingnya. Kemudian Rasulullah SAW memanggil lelaki berkenaan dan berkata kepadanya: “Di dalam masjid tidak dibenarkan melakukan perkara seperti membuang air kencing atau membuat kerosakan kerana masjid tempat beribadat kepada Allah, tempat solat dan membaca al-Quran.” Kemudian Rasulullah SAW mengarahkan seorang lelaki supaya mengambil sebaldi air untuk membasuh kawasan tempat lelaki Badwi itu kencing.


Iktibar yang boleh diambil daripada kisah itu ialah jangan bersikap terburu-buru terhadap orang yang melakukan kesalahan. Rasulullah SAW dalam peristiwa itu jelas mempamerkan sikap berpandangan jauh dalam menghadapi sesuatu keadaan.

Menegur kesalahan seseorang dengan cara berhemah dan lemah lembut disertakan penjelasan terperinci kesalahan dilakukan adalah prinsip pendidikan yang dibawa Nabi SAW dan inilah contoh seharusnya diikuti guru.

Kisah Rasulullah SAW itu juga mengajar perlu bersikap lemah lembut apabila mengendalikan seseorang yang jahil dan mestilah mengajar orang seperti itu perkara yang patut diketahuinya tanpa memarahinya, selagi dia tidak menunjukkan sikap berdegil.

Imam al-Ghazali pernah menggariskan beberapa kriteria unggul seorang pendidik antaranya, guru harus sabar menerima pelbagai masalah pelajar dan menerimanya dengan baik. Guru hendaklah bersifat penyayang dan tidak pilih kasih terhadap anak didiknya.

Guru yang penyabar dan penyayang akan berjaya dalam kerjayanya. Apabila nilai itu tersemat kukuh, guru pasti akan menyedari bahawa sabar itu memberkati usaha gigihnya mendidik.

Selain itu, guru juga perlu bersedia menerima kepelbagaian watak dan perbezaan tahap kecerdasan anak didik supaya proses pengajaran akan dapat dilaksanakan dengan fikiran tenang.

Diriwayatkan daripada Abu Musa, Rasulullah SAW ada mengatakan: “Sesungguhnya perumpamaan hidayah (petunjuk) dan ilmu Allah yang menjadikan aku sebagai utusan itu seperti hujan yang turun ke bumi. Di antara bumi itu ada sebidang tanah subur yang menyerap air dan sebidang tanah itu rumput hijau tumbuh subur. Ada juga sebidang tanah yang tidak menumbuhkan apa-apa, walaupun tanah itu penuh dengan air. Padahal Allah menurunkan air supaya manusia dapat meminumnya, menghilangkan rasa haus dan menanam. Ada juga sekelompok orang yang mempunyai tanah gersang yang tidak ada air dan tidak tumbuh apapun di tanah itu. Gambaran seperti orang yang mempunyai ilmu agama Allah dan mahu memanfaatkan sesuatu yang menyebabkan aku diutuskan oleh Allah, kemudian orang itu mempelajari dan mengerjakannya. Dan seperti orang yang sedikitpun tidak tertarik dengan apa yang telah menyebabkan aku diutuskan oleh Allah. Dia tidak mendapat petunjuk dari Allah yang kerananya aku utusan-Nya.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) 

Hadis ini menggambarkan perbezaan manusia, begitu juga pelajar yang mempunyai aneka ragam baik dari segi pemahaman dan mengingati pengajaran guru serta watak. Justeru guru perlu bijak  dalam menangani masalah yang timbul  semasa berhadapan dengan pelajar terutama pada zaman yang penuh dengan dugaan ini.
Dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW menerangkan: “Kami para Nabi diperintahkan untuk mengunjungi rumah orang dan mengajar mereka sesuai dengan kemampuan mereka.” (Hadis riwayat Abu Daud) 
Ini menjelaskan kepada kita bahawa proses pendidikan dan pengajaran adalah satu metodologi perlu melihat kepada pelbagai aspek seperti psikologi, sosiologi dan daya taakulan seseorang pelajar. Gabungan ilmu pengetahuan itu akan membolehkan guru mengajar dengan berkesan dan menarik minat anak didiknya mengikuti isi pengajaran.
        
Bagi seseorang pelajar pula perasaan kasih dan sayang terhadap guru perlu sentiasa tersemai di dalam jiwa masing-masing. Jangan ada sama sekali perasaan benci pada guru walaupun tindakannya adakala mengecewakan kita. Hubungan dengan guru adalah berterusan dari dunia hingga akhirat. Tambahan pula, Islam mengiktiraf guru sebagai orang yang berjasa melalui didikan dan bimbingannya yang mengeluarkan kita dari yang kurang baik kepada lebih baik, dari kejahilan kepada berpengetahuan. Rasulullah SAW pernah bersabda: “Muliakan orang yang kamu belajar daripadanya”.
(Al-Mawardi)    

Kesimpulannya, guru yang memberi dan menyebarkan ilmu yang berguna merupakan insan yang mulia di sisi Allah. Nabi pernah bersabda, maksudnya: “Apabila mati seseorang insan, maka akan terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara, iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan daripadanya dan doa anak soleh yang sentiasa mendoakannya.” (Diriwayatkan oleh Abu Hurairah)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Penulis adalah Ketua Jabatan, Jabatan Pendidikan Islam dan Moral,
Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman 06000 Jitra, Kedah Darul Aman.



Kenangan Umrah Ziarah Ramadhan 1430H

Umrah Ziarah Ramadhan 1430H Slideshow: Asrinajmi2009’s trip from Jitra (near Alor Setar, Kedah, Malaysia) to 2 cities Medina and Mecca was created by TripAdvisor. See another Saudi Arabia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.